fbpx
כושר, תזונה ובריאות

פיתוח צמחי לעיכוב דלקת ולהקלה בכאבי מפרקים ודלקות

במסגרת הכנס (11.06.2015 – באוניברסיטת אריאל – קמפוס תחתון בניין ראאב 52 אולם 1.4) יציג ד"ר אמיר קטרון המנהל המדעי של המרכז למחקר ופיתוח ביהודה טיפולים צמחיים לכאבי מפרקים, ארטריטיס ודלקות אצל ספורטאים. מספר צמחים נמצאו כמעכבים יצירת דלקת. המחקר בדק את האנזימים, החלבונים והקולטנים הקשורים לעליית ברמות הכאב במצבים שונים ומצא חומרים פעילים בצמחים שיכולים לעכב יצירת דלקת ואף להקל על הכאבים.

נתונים מצביעים כי בארה"ב למעלה מחמישית מן האוכלוסייה הבוגרת אובחנה כסובלת מדלקת מפרקים (מחלות שונות הפוגעות במפרקים תוך מעורבות של תהליכי דלקת). בקרב בני 65 ומעלה, השכיחות גבוהה אף יותר ומגיעה לכדי מחציתה, אשר מאובחנת כסובלת מדלקת מפרקים. בישראל כפי הנראה המצב דומה.

דלקת מפרקים כוללת תסמינים של דלקת, הגבלת תנועה וכאב בדרגות שונות. דלקות בברכיים הן בין הנפוצות והמטרידות במיוחד, בשל ההגבלה התפקודית על ניידותם של הסובלים מהן.

הממצאים הרנטגניים במצבי אוסיתיאוטריטיס (דלקת מפרקים בברכיים)הם: היצרות המרווח התוך מפרקי, עקב פגיעה בסחוס המפרקי או יצירת דלקת בעצמות מפרק הברך. תהליך של דלקת מפרקים, הינו תהליך כרוני, נגרם ככל הנראה משיבוש פעילותם של חלבונים שמתווכים בתהליכים דלקתיים.

נמצא שכאבי ברכיים מלווים בעלייה ברמת חלבון מסוים ( c-reactive protein) וכן נמצא קשר בין  העלייה של החלבון הזה לעלייה בהרגשת הכאב משך הלילה ובעת ישיבה/עמידה. כמו כן נמצאו אנזימים שונים הקשורים לרמת הכאב ולעליה ברמת הכאב. וכן נמצאו רמות גבוהות במיוחד של קולטנים המאפשרים את פעילותם של אותם אנזימים הקשורים לכאב בדלקת מפרקים בברכיים. המחקר מצא כי עיכוב אנזים מסוים ( COX-2) מעכב נוכחות של אותם חומרים האחראיים ליצירת דלקת מפרקים.
"צמחים שונים כגון 'קורנית מקורקפת' ו'יתניה משכרת' אשר נחקרו, הינם בעלי פעילות נוגדת דלקות ולעתים אף משככת כאב", מסביר ד"ר אמיר קטרון, דוקטור להנדסה כימית "פתחנו הרכב משחתי, המכיל תמצית של צמחים אלו בשמן דקלים לשימוש חיצוני כמשחת עיסוי לברכיים, הפיתוח קיבל רישיון מטעם משרד הבריאות."

 

כנס מחקרי יהודה ושומרון הוא כנס רב תחומי בו מוצגים מחקרים העוסקים בשלל תחומים הקשורים לאזור יהודה שומרון ובקעת הירדן. הכנס מאורגן על ידי המו"פ האזורי שומרון ובקעת הירדן ויתקיים באוניברסיטת אריאל.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X