fbpx
כושר, תזונה ובריאות

על חגים ונימוסים – איך שומרים על שפיות בחגים?

מי לא בטירוף לפני החגים? מי? שואבים אבק, מנקים את הבית, קונים מתנות, מכינים תפריט, מזמינים אורחים, ומנסים לשמור על שפיות בתור לסופר. הכל כדי שערב החג יגיע ונוכל לחייך באמת.

החגים ממש קרובים, עוד רגע הם כאן, ארוחות חג, הזמנות, אירוח. להיות מארחים במאה  ה 21 זה לא מה שאנו רגילים מפעם.  כולם רוצים להיות מארחים מרהיבים, נעימים ומוצלחים, היום אירוח יכול להיות מתוחכם ולכן חשוב להשתמש ביצירתיות, ליצור אירוח מרהיב ונעים, להיות מארחים ספקטקולרים, זה משהו שתמיד יזכרו.
הכוונה היא ביכולת להנעים את זמנם של האורחים ולגרום להם להרגיש בבית, כמו המשפט בספרדית " הבית שלי הוא הבית שלך, "mi casa, tu casa". לכן תכנון, מחשבה והבנת תפקידם של המארחים והאוחרים הינם חיוניים לאירוח מוצלח.

כמארחים חשוב לנו להנעים את זמנם של האורחים. ליצור אוירה נעימה וכיפית. לנצח, להוביל ולהנחות את הערב. להרגיש את האורחים, ולהיות בהקשבה לצרכים שלהם ולמצב החברתי. וכמובן להגיש אוכל טעים ויפה. כאורחים חשוב להיות חלק פעיל בהצלחה של הערב, לשוחח, לשמור על אוירה נעימה ולהתנהג בנימוס.

במסורת היהודית במיוחד לאכילה משותפת יש משמעות חברתית, משפחתית ומסורתית.  חווית אירוח נהדרת ונעימה, תוביל לערב חג מוצלח. בחגים כשאנו יושבים עם משפחה נימוסי השולחן ושמירה על אוריה טובה חשובים מכיוון שמטרת האכילה המשותפת היא חוויה והנאה. חוויה הנובעת מאוכל טעים ,שיחה זורמת , אוירה נעימה ושירות אדיב.

ממה מתחילים?

הזמנה לחג

הזמנה  לחג יכולה להגיע במכתב פורמאלי, במייל או בעל פה. ישנה חשיבות רבה לאישור ההגעה בכדי שמארחים יוכלו להערך למספר האורחים. אישור ההגעה מונע בלבול וחשוב.

מתנות לחג

כאשר מדובר באנשים שאנו מכירים, משפחה וחברים בחירת המתנה עלולה להיות קלה יותר שכן לרוב נכיר את ההעדפות של אותם אנשים, נכיר את איזור המחייה שלהם ואת הטעם האישי שלהם. במקרה זה, אפשר לחשוב  על ההעדפות והאהבות של מקבלי המתנה, ולהתאים את המתנה לפי ההיכרות עימם. ספר, בגד,מארזים של נרות או סבונים, תיקים, צעיפים, כל דבר אהוב.

טיפ קטן, יש מתנות עם חוקים. ישנן מספר מתנות שכאשר הן ניתנות הן צריכות להגיע באופן מסוים ועם אמירה או הסבר. הרעיון המסתתר מאחורי זה, הינו כאשר אנו מגיעים כאורחים, המתנה אינה אמורה להסיט את המארחים מתפקידם או לגרום להם לאי נעימות באיזשהו אופן. לדוגמה:

  • פרחים – סידור פרחים כדאי ומומלץ להביא בכלי או באגרטל בכדי המארחים לא יצטרכו לצאת מאזור האירוח ולהשקיע בסידור הזר. לחילופין אפשר להציע לעזור בסידור הזר, פחות מומלץ.
  • בקבוק יין – כאשר מביאים יין התייעצו בחנות מה טוב. האם המארחים אוהבים יין לבן או אדום? יין יקר הוא לא בהכרח הכי טוב. יש יינות במחירים סבירים ומומלצים ביותר.בהענקת המתנה, אפשר להגיד כי היין הוא לא לארוחה והוא מתנה, פיתחו אותו להנאתכם, כך המארחים לא ירגישו צורך להגיש את היין בארוחה .
  • מארז שוקולד – כאשר מביאים שוקולד כדאי להביא שוקולד איכותי, ארוז במארז איכותי וגם במקרה זה להעניק את השוקולד כמתנה שלא צריכה להיות מוגשת לכולם.
  • עוגה, עוגיות – כדאי להביא בכלי יפה ולהשאיר את הכלי כמתנה למארחים.

הכנות לחג – לבד או ביחד? הכנת תפריט מי מביא מה?

קיבלתם הזמנה לחג שאלו את המארחים אם אתם יכולים לסייע בהכנת התפריט, במידה וקיבלתם תשובה חיובית שמרו על המנות שנתבקשתם להכין בכדי שלא תהיינה כפילות במנות או יווצר מצב שעל המארחים להגיש מנה שלא תכננו. מצד שני אם בקשו מכם לא להביא כלום – כבדו גם בקשה זו מאותה סיבה. וכן, מותר לבקש עזרה.

ערב חג מתארחים – על מה מדברים?

יש כל כך הרבה נושאים שאפשר ומומלץ לדבר עליהם:  ספורט, ספרים, תאטרון, נסיעות  החופשה האחרונה, מזג אויר. להמנע מנושאים אשר עלולים לעורר ויכוחים וחוסר נוחות כמו פוליטיקה, מלחמות, קונפליקטים חברתיים. חשוב להשמיע אך גם להישמע ולא לדבר רק על עצמכם.

סדר הישיבה

כדאי ומומלץ לסדר תגי שם מבעוד מועד, חשוב כי המארחים יסדרו את הדינמיקה הקבוצתית סביב השולחן, כדי לייצר אוירה נעימה. למשל אם יודעים מראש שיש שני אנשים שממש לא מסתדרים זה עם זה, כדאי להושיבם במקומות שונים בשולחן בכדי שלא ייוצר מתח. לכל משפחה יש את הדינמיקה האישית שלה, לכן חשוב שהמארחים ישקיעו רגע מחשבה גם בסידור הישיבה, ובעת סידור השולחן לשים גם תגי שם.

כרטיסי ישיבה לשולחן
תמונה מאתר: http://www.tapuz.co.il/forums2008/archive.aspx?forumid=1767&pagenumber=213

נימוסי שולחן בערב החג

נימוסים הם חשובים במיוחד ליד השולחן לכן:

  • יש לחכות עד אשר נקבל הזמנה מהמארח/ת להתיישב. הישיבה תתבצע מצד ימין של הכסא. הישיבה תהיה זקופה מבלי להישען על גב הכסא. במידה והוגשו משקאות בקבלת הפנים לפני הארוחה, יש להשאיר את הכוסות במתחם קבלת הפנים, או בצד ולא להגיע עימן לשולחן האוכל.
  • שימוש במפית – עם הישיבה לשולחן, תונח המפית על הירכיים, יש לפתוח את המפית מתחת לקו המפה ובעדינות בלי ניעור.במידה והמפית גדולה, יש לקפלה לחצי ולהניחה עם החלק המקופל קרוב לאזור הבטן.יש להשתמש במפית לפני ששותים ו/או אחרי ששותים. כאשר קמים מהכיסא במהלך הארוחה (מומלץ בין המנות), יש להניח את המפית על הכסא. רק בסיום הארוחה המפית תונח בצד שמאל של הצלחת כאשר היא אינה מקופלת. אין להניח את המפית על הצלחת.
  • העבירו את האוכל ימינה.
  • יש לטעום את האוכל לפני הוספת מלח ופלפל. העבירו מלח ופלפל ביחד.
  • עצמות של דגים ניתן להוציא ביד או למפית.
  • יש לאכול בקצב מתון. יש לשתות בקצב מתון, לא חייבים לסיים את כל כוסות היין.
  • אין לסיים את הארוחה לפני המארחים.
  • אין להניח דברים אישיים כגון טלפונים, מפתחות, תיקים על השולחן.
  • אין לנגב סכו"ם, כוסות או צלחות. במידת הצורך לבקש החלפה.
  • אין להרים מפית או סכו"ם שנפל על הריצפה. בקשו אחר.
  • אין להחזיק אוכל לפני הפנים.
  • אין בשום פנים להכניס סכין לפה.
  • אין להשתמש במזלג האישי במנות המוגשות למרכז השולחן.
  • אין לשלוח ידיים לעבר מנות רחוקות. יש לבקש שיעבירו או לא לאכול מהן.

ילדים וחגים

מה עושים עם הילדים? חשוב למצוא להם תעסוקה, יצירה, סיפורים, משחקים. להנחות אותם מבעוד מועד כיצד להתנהל. כמו כן לשבת היכן שהמארחים ינחו לפי שיקולם. יש מי שיושיב את הילדים בשולחן נפרד, ויש מי שיאפשרו להם לשבת ליד הוריהם. לשיקול המארחים.

עוזרים לנקות?

ארוחת חג היא ארוחה רשמית יותר מארוחה רגילה מצד שני המארחים הם אלו שמכינים ומפנים ולכן בהחלט אפשר להציע לעזור. במידה והמאחרים עונים בחיוב, יש לשאול איך ניתן לעזור ולעקוב אחר ההוראות הניתנות בחיוך. טיפ קטן כאשר מפנים צלחות להמנע מלהניח את הצלחות זו על זו, במידה ומדובר בצלחות פורצלן עדינות, הן עלולות להישרט, לכן כל עזרה תתקבל בברכה, רק כדאי לשאול את המארחים מה הדרך הנכונה ביותר לסייע.

הקפדה על זמנים

הגעה בזמן היא חשובה ביותר, אך עזיבה בזמן היא חשובה באותה מידה. כאשר כיף, לעיתים יש נטייה "להתנחל". חשוב להיות רגישים, לשים לב מתי האורחים האחרים מתחילים לעזוב, ולשים לב לניצוחם של המארחים על הערב. בטוחני כי עם הקשבה, רגישות והגיון בסיסי הקיים אצל כולם, מועד העזיבה יהיה ברור.

זוכרים להגיד תודה

הודו למארחים לפני עזיבתכם, התקשרו להודות או שלחו מכתב או הודעת תודה.

 

הכותבת הינה רחל מנדלוביץ', בעלת החברה Behave  . מומחית עסקית לנימוסים, ריקודים סלוניים וסגנון חיים. מסייעת לדיפלומטים, אנשי עסקים, מנהלים ומנכ"לים בכירים, להבין מהם כישורים חברתיים וכיצד יש לנהוג בחברה, בדרך להצלחה.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X