fbpx
הורות וילדים

ספרים חדשים לילדים ולנוער שכדאי להכיר

מאז שיש לי ילדים אין לי יותר מדי זמן לקרוא ספרים, כי עד שאני מגיעה למצב בערב שיש לי זמן אני או עם הבעלול או נרדמת, אבל מאז שיש לי ילדים מצאתי חיבה חדשה: ספרי ילדים. מעבר לקלאסיקות שחובה שיהיו בכל בית, אני תמיד מחפשת ספרים חדשים שיעשירו אותם, יעזרו להם להתמודד עם פחדים מסויימים או ספרים חינוכיים.

החודש, ממש לפני שהלימודים מתחילים, אני חייבת לשתף אתכן בכמה ספרים חדשים. ספרים מקסימים, שעוזרים להתגבר על בעיות ו/או חרדות מסוימות והאמת, כתובים בצורה כזאת מקסימה שכיף להקריא להם אותם בכל פעם מחדש (גם אם זה כמה לילות ברצף 😏 ).

השן הורודה

מאת: שרון רקנט גרגייר

תרשו לי שניה להתחיל מהעובדות היבשות: הספר נכתב ע"י בחורה מקסימה בשם שרון רקנט גרגייר שחוץ מהעבודה שהיא אמא היא גם עובדת סוציאלית במסלול קליני, גם מנחת קבוצות וחוגי העצמה לילדים, מנחת הורים ועוד ועוד ועוד. הספר "השן הורודה" נכתב כדי להעצים ילדים ולתת לכל ילד תחושה שהוא מיוחד בדיוק כפי שהוא ולהבין כי יש בו את הכוחות והעוצמות להתגבר על שינויים, קשיים ותחושות פחד, כמו לדוגמה פחד מרופא השיניים.
הוא הגיע אלי בזמן מצויין כי בחודש הבא אני לוקחת את הילדים לביקורת אצל רופא השיניים ולמרות שאני תיארתי להם כי החוויה מדליקה (יש כסא שזז, אורות מגניבים ולרופא יש מראה מדליקה שבאמצעותה הוא מסתכל על השיניים), הגדול שלי כבר הספיק לשמוע מחבר מהגן שהלך לרופא שיניים וקיבל זריקה – שרופא שיניים זה לא כיף. אז באמצעות הספר והערכה שמגיעה איתה אכן עוזרות לרכך את הבעיה.

הסיפור מספר על ילדה בת 5 בשם אגם. היא מקבלת מכה בשן הקדמית והרופא שינים נאלץ לעקור אותה. מכיוון שהיא היחידה עם סט שינים לא מלא בגן ובסביבתה, היא מרגישה שונה. השוני הוא מה שגורם לה להפעיל את הדמיון ובאמצעות הדמיון להתגבר על הפחדים, החששות והתגובות הלא נעימות מהסביבה (הילדים בגן שצוחקים עליה).

עד שהשן החדשה תצמח, היא מדמיינת שיש לה שן מיוחדת, שן ורודה, ובאמצעות הכוחות שהשן נותנת לה, היא מצליחה להתגבר על הכל.

אני חייבת לציין שפחדתי שהילד לא יתחבר לסיפור כי קוראים לו "השן הורודה" ומופיעה דמות ראשית שהיא בת ולאחרונה הוא בקטע של "כחול לבנים" "ורוד לבנות", או זה צעצוע של בנות וזה של בנים…אבל, הוא ממש התחבר לסיפור. בתור ילד עם דמיון מדליק ממש הוא התלהב שגם לילדה יש דמיון ושהיא מייצרת לעצמה דברים. הוא התחיל להסתובב בבית ואמר שיש לו גלימה דמיונית שעוזרת לו להתגבר כמו שלאגם יש את השן הורודה הדמיונית. הערכה גרמה לו להתחבר לספר עוד יותר כי הוא צבע את השן, הדביק על מקל והרגיש שהוא יכול להציג אותה בגאווה בכל פעם שאגם הציגה את השן הורודה שלה.

עוד משהו שאני אהבתי בספר והיה שונה מאוד ממה שנתקלתי בו עד עכשיו – האיורים. נכון, לכל ספר ילדים האיורים והסגנון שלו, אבל משהו בספר הזה היה שונה. האיורים היו מאוד מודרנים והציגו את המשפחה המודרנית: האמא מגניבה (ולא מסתובבת עם סינר אפיה או אלמנט מגדרי אחר), האבא עם שיער ארוך ולטעמי אם היו לו קעקועים זה בכלל היה מדליק, האחות התינוקת יושבת בעגלה/טיולון מודרני ולא משהו מלא בתחרה.

לסיכום, אחד הספרים שאנחנו קוראים כמעט כל יום, אם לא כל יומיים, ואפילו לקחנו אותו איתנו לאילת שבוע שעבר כשהיינו בנופש. מומלץ בחום לרכוש יחד עם הערכה כדי להכניס את הילד עוד יותר לסיפור ולהרגיש שגם הוא בעל כוחות.

מחיר הספר: 55 ₪, מחיר ערכת השן הורודה (בכחול או בורוד) – 75 ₪ הכוללת: ספר, בובת שן, מדבקות, מחק בצורת שן, עפרונות צביעה וערכת יצירה.
ע"מ לרכוש אותו יש ליצור קשר עם שרון, הסופרת דרך המייל: [email protected] (יש משלוחים לכל הארץ)

מצד לצד

מאת: כרמית גלבוע

מצד אל צד מאת כרמית גלבוע
בהוצאת רימונים | צילום באידבות יח"צ

כשהוריה של אריה מתגרשים, נדמה שהדיכוטומיה פלשה אל תוך חייה; הנערה, שממש כמו הסופרת שבראה אותה – הייתה יצירתית, עמוקה ונשמה אמנות, נשאבה אל תוך עולם שבו יש רק שחור ולבן. יצירות מופת אלמותיות פרי אמנים כמו סלבדור דאלי, וינסנט ואן-גוך, קלימט ועוד, מבליחים בתוך הספר הרגיש והמדויק הזה, כשהם מתכתבים עם הלכי רוחה של הדמות הראשית, מסייעים לה לפעול ומכוונים את דרכה. 

אבל הספר הזה הוא לא רק על נישואין שהתפרקו על רקע בגידה שמשפיעים על חייה של נערה. בכנות ובאינטליגנציה, ברגישות ומנקודת מבטה של הדמות הראשית, מגוללת גלבוע את מסע החניכה וגיבוש הזהות המינית של הגיבורה, וזוהי הפעם הראשונה ש"המחנות" שבין הצד של אבא והצד של אמא – מיטשטשים. לאחר התקרבות בין אריה לבת זוגו החדשה של אביה, מתברר גם לקוראים שלמטבע – כמו תמיד – שני צדדים. עוד בסיפור מתוודעים הקוראים למסע מרגש בין דורות; סבתה של אריה, אישה נאורה ומתקדמת, מלווה את נכדתה ומעצימה אותה, חבר המשפחה המבוגר משמש לה מנטור לחיים וסביבת הנערים בני גילה… טוב, זה כבר סיפור בפני עצמו. 

את ההשראה לכתיבת הספר שאבה גלבוע מחוויותיה האוטוביוגרפיות כנערה, שכמה מחבריה הטובים ביותר בתיכון השתייכו לקהילה הלה"טבית; היא מלווה ותומכת בהתנדבות קבוצת תיכוניסטים בתיכון בשרון, במסגרת קבוצת GSA – Gay  Straight Alliance , ובכישרון רב מגוללת סיפור התבגרות ריאליסטי באמצעים אמנותיים, ובאדיבותם של הֶקשֵרים איקוניים תרבותיים הכוללים, בין היתר, ציטוטים של אמנים מפורסמים, דמויות הלקוחות מתוך יצירות מוכרות, ועוד. כל פרק בספר קיבל את שמה של יצירה אחרת – וזו מתכתבת עם התוכן שבו, ועם הלך הרוח של הדמויות המופיעות בו. 

מחיר: 82 ₪ |  עריכה: מור דבורקין פוגלמן | להשיג בכל רשתות הספרים ובחנויות הפרטיות (הנחה לגולשי רימונים ולחברי מועדון הקוראים)

***

כרמית גלבוע ילידת 1972, מתגוררת ביישוב קדימה. למדה במגמת אמנות ועיצוב בתיכון בהרצליה והושפעה רבות מעולם האמנות ומתולדות האמנות. עד היום, שני האמנים האהובים עליה הם וינסנט ואן גוך וסלבדור דאלי.  בין ספריה: פרוזה למבוגרים – "צדו המואר של הצל" ו"ייעודו של דן" – סדרת פנטזיה לבני-נוער. גלבוע עוסקת בימים אלה בכתיבת תסריט לסדרת טלוויזיה.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X