fbpx
בילויים

דרך הבשמים של הנבטים: טיול לרכבי שטח 4X4 בערבה התיכונה

תיירות ערבה תיכונה ממליצה על טיול רכבי שטח, לחצי יום, שמומלץ להתחילו בשעות הבוקר המוקדמות. יש לציין, כי אסור בשום מקרה לסטות מהציר המסומן וחובה לעשות שימוש במפה לסימון שבילים. כמו כן, יש לשמור על החי והצומח ומקורות המים בכל טיול ולאסוף את האשפה אתכם.

מסלול טיול

מתחילים בנסיעה, כקילומטר מדרום לכניסה למושב צופר בערבה התיכונה ב"שער דרך הבשמים". שער זה כמו מוליך במנהרת הזמן ההיסטורית לתקופת הנבטים ודרך הבשמים המפוארת. בארמית פירוש המילה "נבטי" הוא "אדם היודע למצוא את מימיו במדבר" ואכן בזכות תכונה זו הפכו הנבטים לאדוניו של המדבר וסודותיו. דרך הבשמים הנבטית הוכרזה על-ידי אונסק"ו כאתר לשימור מורשת עולמית.

מ"שער דרך הבשמים" נוסעים לכיוון מערב בסימון שבילים שחור, בערך כ-3 קילומטר עד לעתיקות מואה. קיים שילוט מכוון. השם בערבית של המקום הוא "מוית עווד", המסמל כמויות מים רבות הקיימות במקום ויוצרות אזורים ירוקים בנוף המדברי. ניתן להחנות את הרכב במקום, שם נמצאים שרידי חאן והמצד שהגן על החאן. לאורך דרך הבשמים היו ממוקמים מצודות וחאנים רבים, המעידים על התנועה הרבה שעברה כאן ועל חשיבותה הכלכלית של דרך הבשמים כדרך ראשית.

חורבת קצרה הינה עמדת שמירה בדרך השמים הנבטית, שהוקמה על הרכס שבין נחל קצרה לבין נחל צרורות, כהגנה על דרכי המסחר מפני שודדים. כיום במקום מגדל שמירה בגובה שני מטרים, אורך של חמישה מטרים ורוחב של חמישה וחצי מטרים. המבנה בנוי מאבני גזית ובו שלושה חדרים. ליד החורבה נמצא מאגר מים.

משם ממשיכים בנסיעה לכיוון דרום, בדרך המסומנת באדום בערך כ-200 מטר. בצומת דרכים, המסומנת באדום שחור, פונים לכיוון מערב בסימון השחור, כ-6 קילומטר, במעלה נחל קצרה. פונים דרומה מערוץ הנחל על שלוחה הממוקמת מדרום לנחל קצרה לכיוון צפון מערב. עולים עד למצד קצרה המשקיף לנוף נפלא, שם מומלץ לעצור לפיקניק ותה צמחים.

משם ממשיכים בנסיעה על הציר המסומן שחור כ-5 קילומטר, לכיוון מערב, משם כ-400 מטרים לכוון צפון מערב, לערוצו של נחל נקרות ולצומת דרכים המסומנת בשחור ואדום. בנחל נקרות מדרימים כ-3.5 קילומטר ומגיעים למצד נקרות. מצפון למצד ישנה חורשת עצי שיטה שכדאי לעצור בה למנוחה ומשם אל בור נקרות. קיים שילוט. בור המים הנבטי ממוקם כ-200 מטרים ממזרח למצודה, שם ניתן להתרשם מרמת הטכנולוגיה הגבוהה מאוד של איסוף המים, שתכנונו וביצועו מרשימים ביותר. הנוודים, אנשי המדבר ידעו לבנות בורות מים שאגרו את מעט מי הנגר שנקווים בעקבות מעט הגשמים שיורדים וידעו גם להסתירם מפני אויבים או אורחים בלתי צפוי.

ממצד נקרות חוזרים צפונה, באותה דרך, עד לצומת המסומן באדום שחור. נוסעים בסימון האדום לכוון צפון מזרח, כ-3 קילומטר. מגיעים לנחל מעוק, פונים מערבה כ-0.6 קילומטר, שם מחנים את הרכב וצופים על מעוק יפיפה חתור באבן גיר לבנה. התקופה הזו לאחר הגשמים והשיטפונות, הגבים בחלקם עדיין מלאים במים חמימים, בהם ניתן גם לשכשך. באזור הגבים מתקבצים בעלי חיים ועופות דורסים המגיעים לשתות מים. מנחל מעוק שבים באותה הדרך לערוץ נחל נקרות, משם פונים לכוון צפון מזרח כ-6 קילומטר, לנחל קמאי. משם פונים בנסיעה קצרה, שוב לכיוון מערב. עוצרים מול מפל נחל גלד וצועדים מרחק קצר עד לגב המים. לאחר הביקור בגב ממשיכים בנסיעה לכיוון צפון מזרח, כ-21 קילומטר, עד מפגש הנחלים מרזבה ונקרות. בנקודה זו פונים בסימון הדרך האדום לכיוון מזרח כ-5.7 קילומטר עד לכביש 90 כביש הערבה, ממערב לכניסה למושב עין יהב.

לינה בחאן דרך הבשמים

אירוח מדברי השוכן בסמוך ל"דרך הבשמים". החאן הוקם בשנת 2000 על ידי דבי רבינס ומשתרע על כ-30 דונם. בחאן שלושה מאהלים גדולים וחושות משפחתיות ובמרכזו סוכה גדולה המשמשת כחדר אוכל ומבנה התכנסות. הלינה על גבי מזרנים ומחצלות. תאי שירותים ומקלחות עם מים חמים בכל שעות היממה. אורחי החאן נהנים מארוחות בוקר וערב מדבריות בסגנון בדואי, טיולי חמורים וגמלים קצרים וארוכים אל "דרך הבשמים", פינת חי, הפעלות לילדים, טיולי ג'יפים וסדנאות בהזמנה מראש בטלפון 052-3666476.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X