fbpx
אוכל - כל מה שטעים ומעניין

למה כדאי לכן כן לאכול שוקולד?

מה לא אמרו על השוקולד? אמרו עליו שהוא משמין, שהוא גורם לפצעונים ושהוא מכיל קלוריות ריקות. אך, היום, המחקרים קובעים כי, צריכה יומית ומבוקרת של קוביית שוקולד ליום מועילה לנו לבריאות! לכל אוהבי השוקולד, הנה לכן כמה סיבות למה כדאי לכן להמשיך לאהוב אותו.

השוקולד המריר טוב ללב

צריכה של שוקולד יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. השוקולד עוזר בשמירה על גמישות העורקים ומניעת הידבקות של כדוריות הדם לדפנות כלי הדם. קשיות העורקים והצמדות של תאי הדם הלבנים ידועה כגורם משמעותי לטרשת עורקים המעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. ממחקר שנערך במשך 8 שנים ובו השתתפו 20 אלף איש נמצא, כי אנשים שאכלו יותר מ- 4 קוביות שוקולד לשבוע היו בעלי 27% פחות סיכון ללקות בהתקף לב, ו- 48% פחות ללקות בשבץ מוחי, זאת בהשוואה לקבוצת האנשים שצרכה מעט שוקולד, עד 4 קוביות שוקולד בחודש.

צריכת שוקולד מריר מסייעת להתרבות החיידקים הטובים במערכת העיכול

מחקר שנערך מטעם האגודה האמריקאית לכימיה מצא, כי החיידקים הטובים במעי שלנו משתמשים בשוקולד כמצע מזון. השוקולד עובר פירוק ותסיסה על ידי החיידקים הטובים, ונוצרים תרכובות אנטי-דלקתיות. כאשר התרכובות האנטי-דלקתיות נספגות בדם הן מפחיתות את הדלקת בכלי הדם ובלב ומצמצמות בכך את הסיכון למחלות לב וכלי דם ושבץ מוחי. החיידקים הטובים שנבדקו היו למשל מסוג של  Bifidobacterium ו- lactic acid bacteria. למעשה, אותם חיידקים טובים מסייעים בפירוק של פולימרים של תרכובות פוליפנוליות (תרכובות אנטי-דלקתיות), למולקולות קטנות יותר, ובכך מתאפשרת ספיגה טובה יותר לדם.

צריכת שוקולד מריר מסייעת בהורדת לחץ הדם

צריכה של שוקולד מריר, המכיל מוצקי קקאו העשירים בפלבנול (נוגד חמצון), מסייעת בהורדת לחץ דם ע"י הגברת זרימת הדם והתרחבות כלי הדם. צריכה של קקאו משפרת את התפקוד הקרדיווסקולארי ומפחיתה את העומס המוטל על הלב ואת קשיחות העורקים, שמגיעה עם ההזדקנות. המחקר נערך בקרב ארבע קבוצות: שתי קבוצות של 22 אנשים בריאים מתחת לגיל 35, ושתי קבוצות של 20 אנשים בריאים בגילאים 50-80. כל אחת מקבוצת גילאי ה-35 ומטה וגילאי ה-50-80 חולקו לשתי קבוצות, כאשר אחת צרכה קקאו המכיל פלבנול פעמיים ביום למשך שבועיים, וקבוצה שנייה קיבלה מוצר חלופי, שלא מכיל פלבנול. במחקר נמצא, כי בקבוצות שצרכו פלבנול בשני טווחי הגילאים, היה שיפור משמעותי בלחץ דם ובירידה של 4 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי. גם בגילאים מבוגרים נמצא שיפור בלחץ הדם הסיסטולי. לאחר מכן את אותו מחקר עשו בקבוצה גדולה יותר של אנשים (100 משתתפים) ולמשך חודש, וגם פה נמצאו תוצאות מובהקות. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבוצות ומבלי ידיעה לאיזו קבוצה הם סווגו. גם כאןנמצא, כי בקבוצה שצרכה קקאו המכיל פלבנול חלה התרחבות כלי הדם וזרימת הדם  גדלה ב- 21%.

צריכת שוקולד מריר מסייעת בהורדת הכולסטרול הרע LDL

סקירה של מאות מחקרים קצרי טווח הראתה, כי צריכה של שוקולד תורמת להפחתה של חמצון ה- LDL (הכולסטרול הרע) ותורמת להפחתת הכולסטרול הכללי והכולסטרול הרע בדם. עוד נמצא, כי צריכתו תורמת לעלייה בכולסטרול הטוב (HDL) בדם. ירידה ברמות הכולסטרול הרע בדם ועלייה ברמות הכולסטרול הטוב בדם תורמת לבריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

צריכת שוקולד מריר מסייעת בהעלאת הרגישות לאינסולין

צריכה של מוצרי מזון המכילים פלבנואידים כגון פירות יער, תה ושוקולד נמצאה כמסייעת בהפחתת הסיכון לסכרת מסוג 2. צריכה רבה של התרכובות הפלבנואידיות המצויות בשוקולד עוזרת להעלות את הרגישות לאינסולין ולווסת רמות הגלוקוז בדם.

שאלנו את ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, אם צריכה של שוקולד מריר מסייעת לבריאות, איזה סוג של שוקולד נחשב לבריא יותר, ומכיל הכי פחות קלוריות? וכמה מומלץ לאכול ממנו ליום?

"כשקונים שוקולד רצוי לשים לב שהוא יכיל לפחות 70% מוצקי קקאו. ככל שהוא מכיל יותר מוצקי קקאו כך גם מוסף לו פחות סוכר ושומן. לכן, יש לבדוק גם כמה סוכר ושומן יש בו ולהעדיף את המוצר שמכיל פחות שומן ופחות סוכר. לשוקולד שללא תוספת סוכר מוסיפים יותר שומן כדי לפצות על הטעם ובסופו של דבר כמות הקלוריות כמעט זהה בין השוקולד הרגיל לזה שללא תוספת סוכר. כמו כן, השוקולד ללא תוספת סוכר מכיל ממתיקים אלכוהוליים (כגון, מלטיטול וסורביטול) בעלי ערך קלורי מופחת משל הסוכר הרגיל ב- 50%, אך עדיין בעלי ערך קלורי, בניגוד לממתיקים אחרים כמו סטיבייה בעלי ערך קלורי זניח, מה שאומר שלא בהכרח לא מוסף סוכר לשוקולד. המסקנה שלי היא: לא רק תפוח בריא לנו, צריכה של קוביית שוקולד מריר ביום המכיל לפחות 70% מוצקי קקאו יכולה "להרחיק" אותנו מביקור אצל הרופא", השיבה ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי.

מקורות:

  1. Federation of American Societies for Experimental Biology. "Why dark chocolate is good for your heart". Science Daily, 27 February 2014.
  2. American Chemical Society. "Precise reason for health benefits of dark chocolate: Thank hungry gut microbes". Science Daily, 18 March 2014.\
  3. Federation of American Societies for Experimental Biology (FASEB). "Beyond apples: A serving a day of dark chocolate might keep the doctor away". Science Daily, 24 April 2012

מתכון: פונדו פירות ושוקולד מריר

קלוריות למנה: 250 קלוריות ל- 4 חתיכות פרי עם ציפוי השוקולד

ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, הרשת הנשית המובילה בישראל לעיצוב, חיטוב, כושר והרזיה

רכיבים

פירות חתוכים להגשה: תותים, בננות, קיווי, פלחי תפוז חתוכים וכל מה שאוהבים.

  • 200 גרם שוקולד מריר (לפחות 70% מוצקי קקאו)
  • 200 מ"ל (או כוס) חלב 1% שומן
  • 1/2 כפית תמצית וניל

אופן ההכנה

  1. ממיסים את השוקולד עם החלב ותמצית הווניל בסיר קטן בבן מארי ומעבירים לכלי של מתקן פונדו. מערבבים היטב עד שהתערובת אחידה ומבריקה.
  2. מניחים את כלי הפונדו מעל נר החימום.
  3. לוקחים שיפודים קטנים ונועצים את הפירות וטובלים את הפרי בפונדו.

לבריאות!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X