fbpx
אוכל - כל מה שטעים ומענייןכושר, תזונה ובריאות

לא עוצרות באדום: למה כדאי לאכול אבטיח

בין פירות הקיץ העסיסיים בולט האבטיח המרענן, המתוק והטעים. מהיכן הגיע אלינו האבטיח? כמה קלוריות הוא מכיל? האם העובדה ש-92% מהפרי הם מים מאפשרת לנו לאכול אותו ללא הגבלה?

הקיץ כבר בשיאו ואיתו גם אחד מהפירות המזוהים עם העונה החמה: אבטיח. על חוף הים, כנשנוש לילי בלילות החמים או בפיקניק בחופשה – האבטיח, שמכיל ברובו מים, משמש כקינוח אולטימטיבי, משביע וטעים. ענת גולדברג, נטורופתית בסטודיו סי, מסבירה מדוע כדאי לאכול אבטיח ואיך לשלב אותו בתפריט מאוזן ובריא.

כמה עובדות שאולי לא ידעתן על האבטיח

  • האבטיחים הראשונים הופיעו בדרום אפריקה לפני כ-5,000 שנה.
  • עד שנת 2,000 לפני הספירה היו האבטיחים מעובדים והפכו למזון יומיומי במצרים העתיקה.
  • מאפריקה חצה האבטיח את אירופה. בהמשך הגיע להודו ולסין.
  • היצרניות הגדולות בעולם של אבטיח הן סין ואחריה איראן.
  • אחת הסיבות לפופולריות של האבטיח באזורים חמים ומדבריים היא כמות המים הרבה שהוא מכיל.
  • כיום יש יותר מ-1,200 גרסאות של אבטיח, וזאת משום שהוא גדל ביותר מ-96 מדינות.

לרוב, בתפריט מאוזן, מנת פרי מסוג אבטיח תהיה כוס ממוצעת מלאה בכדורי אבטיח: בהנחה שמדובר ב-100 גרם פרי, לא כולל הקליפה, נקבל כ-30 קלוריות, 0.61 גרם חלבון, 7.55 גרם פחמימות, שמתוכן 6 גרם סוכרים; 0.15 גרם שומנים, 0.4 גרם סיבים תזונתיים ו-92 גרם מים!
אבל, יש אבל: מן הסתם, רבות מאיתנו לא תסתפקנה ב-100 גרם אבטיח. יש להתחשב בכמויות שאנו צורכות, שכן מלבד תכולת המים הרבה שיש באבטיח, הוא מכיל גם סוכר שהפרזה בצריכתו עשויה לגרום להשמנה.

עשר סיבות טובות לאכול אבטיח

  1. מכיוון שהאבטיח מכיל 92% מים, אכילתו יכולה לסייע במניעת התייבשות.
  2. האבטיח מכיל כמות סיבים נאה, המסייעת לשיפור תהליכי העיכול ותורמת להגברת תחושת השובע.
  3. האבטיח עשיר בוויטמין A: 175 מק"ג ב-100 גרם. ויטמין זה מחזק את המערכת החיסונית, מיטיב עם בריאות העור והשיער ואף מאט תהליכי הזדקנות.
  4. ליקופן, נוגד חימצון רב עוצמה, מצוי בשפע באבטיח. ב-100 גרם יש 4.6 מ"ג ליקופן, שביתרונותיו הרבים, בין השאר, תורם לבריאות הלב וכלי הדם, מגן מפני נזקי הרדיקלים החופשיים ומאט תהליכי הזדקנות.
  5. ויטמין B6 המצוי באבטיח נדרש לייצור של חומרים כימיים חיוניים שונים במוח שלנו כמו סרוטונין ודופמין, האחראים על מצב הרוח וההתנהגות שלנו.
  6. באבטיח יש רמות גבוהות של ויטמין C – 8.1 מ"ג ב-100 גרם. ויטמין זה מחזק את המערכת החיסונית.
  7. אבטיח הוא מקור טוב לאשלגן – 112 מ"ג ב-100 גרם. האשלגן חיוני לתפקוד הגוף, ובעיקר לתפקוד הלב. עם זאת, עודף אשלגן עלול לגרום להפרעות קצב, לכן יש לצרוך בתבונה אבטיח או לצורך העניין – כל מזון אחר המכיל אשלגן.
  8. באבטיח יש כולין, החיוני לשינה טובה, לתנועת השרירים ולתהליכי למידה וזיכרון.
  9. אבטיח מכיל גם ציטרולין – חומצת אמינו שהופכת בגוף לחנקן ומרחיבה את כלי הדם. משום כך משייכים לאבטיח סגולות של שמירה על בריאות הלב, הקלה על כאבי שרירים ויש הטוענים כי גם סיוע בבעיות של אין אונות.
  10. בלי גרעינים? דווקא עם! גרעיני האבטיח הם מקור עשיר לחלבון.

אבטיח כל יום? אפשר, רק תעשו את החשבון!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X