fbpx
מכל דבר סיפור

הכל נשאר במשפחה – כיצד להקים עסק משפחתי מצליח

החלום על עסק מצליח, שבו האנשים הקרובים ביותר זה לזה עובדים יחד, כל אחד תורם מכישוריו, מעצים אחד את האחר וכצוות מובילים את העסק לשגשוג כלכלי, הוא חלום שרבים מאתנו היו שמחים להגשים. אך עלינו לזכור כי מדובר בעסק לכל דבר שמטרתו היא לבסס את עתידה הכלכלי של המשפחה, מה גם שהדרך אל האידיליה המשפחתית-עסקית רצופה מכשולים ואתגרים, בעיקר אם מסתכלים על הסטטיסטיקה העגומה של עסקים בבעלות משפחתית, המראה כי 250 מתוך 1000 עסקים שיקומו יסגרו בתוך שנה, ו-50% מסך העסקים בבעלות משפחתית יסגרו בתוך 5 שנים מיום הקמתם.

במקרים מסויימים המצב הוא אופטימלי וכל הנפשות הפועלות יוצאות מורווחות מהקונספט.

הצלחת העסק היא תוצר של שיתוף הפעולה בין בני המשפחה הנרתמים להצלחתו מה שמגבש עוד יותר את המשפחה כצוות ומכך התועלת היא רווח מוכפל. רמת הביטחון והאמון בין בני המשפחה היא גבוהה, אין צורך לבזבז משאבים על פיקוח העובדים ואפשר יהיה לסמוך על העובדה שבני המשפחה ישקיעו את מיטב מאמציהם לטובת העסק. אחדות מטרה ושילוב כוחות, כישורים ומשאבים של בני המשפחה השותפים בעסק אל אותו היעד יתרמו להצלחתו.

אך במקרים רבים משפחה ועסקים לא תמיד הולכים יחד, פערים של דומיננטיות, תיסכולים, ציפיות גבוהות ואגו עלולים להתעצם מעצם העבודה יחד. הלחץ והרצון לרצות את ההורים ואולי אפילו חוסר תיאום ציפיות בין בני המשפחה שעלולים לגרום לקריסת העסק וקיבוע של כל אחד מבני המשפחה גם בחייו הפרטיים. הורה דומיננטי הקובע את מסלול העשייה, מריבות בין אחים, ילדים חסרי אותו 'רעב' כשל הוריהם, תסמונת "הדור השלישי" – 'דור ראשון בונה ודור שלישי הורס', אלו הם רק מספר מועט של דוגמאות לדינמיקה משפחתית שנועדה לכשלון ולקריסה של העסק המשפחתי.

מה צריך לדעת כאשר מקימים עסק משפחתי?

אם כן, איך אפשר בכל זאת להגשים זאת נכון? ריכזנו עבורכם מספר המלצות להקמת עסק משפחתי מצליח:

  • תכנון מקדים, גיבוש חזון משותף ובניית מודל עסקי שכן, עסק ללא מודל עסקי משול לבית ללא יסודות וכדי למנוע את קריסתו ובעצם לבחון את כדאיות הקמת העסק, חשוב שלא לפסוח על סעיף זה.
  • ייעוץ ארגוני לבדיקה וייעול תהליכי עבודה שבין השאר מעניק את הכלים הנכונים לתיפקוד נכון של העסק.
  • שמירה על יציבות כלכלית בעסק תוך ניהול כספים נכון. מומלץ לחשוב על שכירת אנשי מקצוע חיצוניים כמו חברה להנהלת חשבונות כדי לשמור על מעקב אחר הוצאות, הכנסות והפרשת משכורות קבועות לעובדים.
  • יצירת הפרדה ברורה בין העסק לבין המשפחה, כדי למנוע מצב בו סכסוכים משפחתיים עלולים לחבל בהתנהלותו השוטפת של העסק, ואימוץ אמנות התקשורת המקרבת, כך שכל בני המשפחה המעורבים בעסק ימצאו כל אחד את התפקיד האופטימלי מבחינתו ומבחינת העסק וילמדו כיצד לפתור קונפליקטים מבלי שיאיימו על שלמות העסק או המשפחה.
  • חשוב לצרף לעסק המשפחתי רק בני משפחה המעוניינים בכך, מי ששאיפותיו או חלומותיו במקום אחר עלול להיות עובד ממורמר ובסופו של דבר לפגום בתפקוד העסק.
  • פיתוח מיומנויות ניהול אשר יסייעו לכוון את העסק למקום הנכון.
  • השקעת משאבים בהכשרה ולימודים בתחום העיסוק של העסק, אשר יכולים להקנות יתרון משמעותי מול עסקים אחרים.
  • הכי חשוב – לשמור על האופי המשפחתי וה"אני מאמין" של העסק. לעסק משפחתי יש ייחודיות בנגיעה האישית והבלתי מתפשרת של המשפחה בכל מוצר מול כל לקוח.

משפחת רוקחמן – יצרנית ופל "מן"

האחים ציפי פקר ואלעזר רוקח, אמי ודודי, הנם בעלים ומנכ"לים משותפים של חברת 'רוקחמן', יצרנית הופלים והעוגיות הוותיקה והאהובה ופל מן. השניים, אשר ירשו את העסק מהוריהם, עובדים יחדיו במפעל מעל ל- 40 שנה.

מהם היתרונות בעבודה עם אח?
ציפי: אנחנו מכירים מאז ומעולם והולכים ביחד באותה דרך כבר 40 שנה, גדלנו על אותם ערכים של עבודה קשה עם דרישה למצוינות, ככה שיש הרמוניה מלאה בניהול המשותף. אנחנו משלימים אחד את השני כאשר כל אחד מביא את היתרונות שלו – הוא בתחום הטכני והתפעולי ואני בתחום המסחרי.
אלעזר: עבודה משפחתית ביחד עם אחותי זה קודם כל עניין של אמינות ולויאליות מוחלטת של שני הצדדים, מה שנותן לנו ביטחון מלא בניהול העסק ושקט נפשי שתמיד יש על מי לסמוך.

משפחת מן
3 דורות של עסק משפחתי מצליח: משפחת מן, כאשר במרכז נמצאת פנינה רוקח מייסדת המפעל

ומהם האתגרים בעבודה משותפת עם אח?

ציפי: עבודה בעסק משפחתי היא לא פשוטה ונושאת מטען רגשי גדול, במיוחד כאשר מדובר בעסק של 60 שנה שאנחנו נמצאים שם מרבית חיינו. החיסרון הוא שלעיתים יש ערבוב או התנגשות של הצד המקצועי והצד האישי בתהליך קבלת ההחלטות. אך אני רואה זאת גם כיתרון ששומר על העסק והמותג כ"כ אישי ומשפחתי.
אלעזר: צריך להיות מאוד רגישים אחד לשני עם מידת התחשבות גדולה, אנחנו למדנו עם השנים שצריך להבליג בדברים מסויימים על מנת לשמור על יחסי המשפחה והיחסים האישיים בינינו.

ומה לגבי ארוחות שישי משפחתיות, האם ממשיכים לשוחח על עסקים?
ציפי: אנחנו בהחלט עושים הפרדה בין השיחות בשולחן שישי לבין השיחות העסקיות.  אחרי 40 שנה של עבודה משותפת אני חושבת שזה הכרחי.
אלעזר: משתדלים מאוד לא לדבר עסקים במפגשים משפחתיים. יש לנו מספיק זמן ביחד כל השבוע בעבודה לעסוק בנושאים המקצועיים.

מהן השאיפות הלאה מבחינת העסק?
ציפי: אנחנו גאים לאן שהגענו עד היום, זה לא היה פשוט בכלל ושמחים שהפכנו למותג מוביל בקטגוריה. מבחינתי להמשיך תמיד להוביל במצוינות ועכשיו כשאני ואלעזר כבר מתקרבים לגיל פרישה אז המטרה היא להעביר את החברה לדור השלישי שיוכל לקדם ולהביא לצמיחה של החברה.
אלעזר: אני מצטרף לציפי, השאיפה היא לעשות העברה נכונה ומסודרת של ניהול המפעל לדור השלישי – הבן שלי והבן של ציפי, שיוכלו להמשיך את מה שההורים שלנו בנו ואנחנו טיפחנו.

הכותב, אבי פקר, הינו סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת "מן", יצרנית הופלים והעוגיות

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X