fbpx
הורות וילדיםכושר, תזונה ובריאות

בגוף שקט: כל השיטות לטפל בכינים ואבעבועות רוח

בית הספר, הגן, פעוטון, משפחתון וכל המסגרות לילדינו מתקרבות אלינו בצעדי ענק. אוטוטו וכבר לא נצטרך לדאוג "לסידור" לילד, ונהיה בראש שקט שהמלאך שלנו נמצא במקום שקט ובטוח. הבעיה היא שבמסגרות הנ"ל ישנם סיכויים גדולים להידבק ב"אורחים זרים" כמו כינים ואבעבועות רוח. מומחי "טלפארמה", יונתן יעקובוב ויאן גרינברג, מסייעים לנו להימנע ולהתמודד עם 2 התופעות הכי מזוהות עם המסגרות לילדים.

כולנו חוששות מהיום בו ילדינו נכנסים למסגרות: איך תהיה הגננת, האם יתחבר לילדים האחרים והאם יאכל אוכל חם ומזין? אבל הבעיה האמתית טמונה במחלות והתופעות שילדים נדבקים בהם בגנים: כינים ואבעבועות רוח. אתן מכירות את התופעה: ילד אחד מגיע לגן עם זה ופתאום לכולם יש. אז איך אפשר להימנע ולטפל? ריכזנו את השיטות הקונבנציונאליות והאלטרנטיבות עבורכם:

כינים

כל הורה חושש מהיום שבו הוא יאתר כינה קטנה מטיילת בראש של הילד שלו, או גרוע מזה, עשרות ביצי כינים מעטרות את שערותיו הרכות. כדי להילחם בתופעה רצוי לבצע טיפול מונע, אך לפני כן – כדאי שנדע לזהות את ה"אויב".

קיימים מספר סוגי כינים המשפיעים על בני האדם, ביניהם כינת הראש וכינת הערווה (המוכרת בשמה העממי "מנדבושקס" ורלבנטית יותר למבוגרים). כינת הראש הינה בין הטפילים הנפוצים ביותר בעולם, ובעבר הייתה שכיחה יותר בילדים בגילאי 3-12 בערך. מי שנדבקות יותר הן דווקא הבנות, מהסיבה הברורה ששיערן בדרך כלל ארוך יותר. גם פעוטות חשופים לתופעה הנ"ל , בדרך כלל מפני שהם נדבקים מאחיהם הגדולים.
כיום טווח הגילאים התרחב והגיע לגילאי ה-20 ומעלה. זה נשמע מוזר, אבל ההסבר הנו פשוט ביותר – מדובר בתוצאה ישירה של צילומי סלפי משותפים. אז אל תאמרו "לי זה לא יקרה".

כיצד נדבקים?

הכינים מועברות מאדם לאדם רק על ידי מגע ישיר. מגע שכזה ייתכן כאשר הילדים משוחחים או משחקים זה עם זה או בעת מגע פיזי קרוב בין הורים וילדיהם או בין אחים. לעיתים רחוקות בלבד תיתכן הדבקה באמצעות מסרקים, מגבות, כובעים, בגדים או כלי מיטה משותפים. וכמו שהוזכר  – השיטה המודרנית: צילומי סלפי.

כיצד מזהים?

הסימן האופייני ביותר הוא גירוד הראש שמתחיל כ- 8 שבועות לאחר ההדבקה הראשונית. בתקופה שלפני הגירוד הכינים "מתרבות" או לחילופין ביצי הכינים בוקעות. בעת העקיצה הכינה מזרימה לפצע את הרוק שלה, שמכיל חומר מונע קרישת דם. חומר זה גורם לגירוי חזק ולתגובה הנראית לעיתים על עור הקרקפת. לעיתים רחוקות בשל גירוד חזק, ייתכן ויופיעו פצעים על הקרקפת.

איך מטפלים?

  • סירוק – בראש ובראשונה. הדרך הנכונה והמהירה הינה סירוק שיער כשהוא רטוב עם מסרק צפוף לסילוק ביצים. יש להקפיד להתחיל את הסירוק קרוב ככל האפשר לקרקפת. מומלץ לאחר כל סירוק לבדוק את המסרק ולראות שאין עליו ביצי כינים או כינים חיות. במידה ויש, סלקו אותם לפני סירוק נוסף.

ישנם תכשירים רבים לטיפול ולמניעה – ביניהם שמפו, ג'ל, ספריי ומוס לשיער מיוחדים לטיפול בתופעה.

  • תכשירים למניעה – תכשירים אלה הינם על בסיס שמן רוזמרין או חומר בשם "אקטיבדול", המיועד למניעת קליטת כינים על שיער הראש.
  • תכשירים לטיפול – רובם ככולם על בסיס "פנטרול" או לחילופין "דימטיקון", העוזרים לטפל בבעיה על ידי קטילת הכינים.

כאן המקום לציין יתרון לצובעות השיער: צביעת שיער מחסלת כנים וביצי כינים. החיסרון – אין ברירה מלבצע צביעת שיער בבית, לא נעים להגיע למספרה עם ראש מלא "אורחים".

הטיפול הטבעי

חשוב שנזכור כי תכשירים לטיפול בכינים וביצי הכינים הינם, בעצם, חומרי הדברה בריכוז נמוך. כמו כן לתכשירים אלה קיימות מגבלות שימוש (כגון גיל או הריון). דבר נוסף – התכשירים לא תמיד זמינים מידית, למשל, כאשר הילד נמצא בזמן טיול. לשם כך ישנם מספר חומרים טבעיים, זמינים כמעט בכל מקום, שיכולים לסייע לנו להפטר מהכינים.

חומץ שולחן – על הכינים חומץ פועל כחומר מחניק. על מנת לחזק השפעת החומץ רצוי להשתמש בכובע למקלחת או שקית ניילון, אשר מונעים התאדות של החומץ ואוורור הראש ויוצרים למעשה מעין "אפקט החממה". אומנם חומץ לא משפיע על ביצי הכינים, אבל יכול למנוע הדבקתן לשיער ולנתק אותן. לאחר חפיפה בחומץ הכינים חלשות מאוד ואז מתאפשר לסלק את הכינים וביצי הכינים במסרק מיוחד.

  • הכנת התמיסה: ריכוז 1: 1 בין מים פושרים וחומץ רגיל או תפוחים. כמות התמיסה תלויה באורך השיער.
    הוראות שימוש:
  • למרוח את התמיסה על שיער יבש. מומלץ להיעזר בספוג או כדור צמר גפן. יש לחבוש כובע מקלחת ולעטוף את הראש במגבת, להשאיר לפחות כ-30 – 40  דקות.
  • השלב הבא הוא החשוב ביותר – סירוק. מסרקים בקפדנות יתרה במסרק מיוחד. לאחר הסירוק יש לשטוף את השיער עם הרבה מים.
  • מומלץ לבצע את התהליך פעם ביום למשך 3 ימים או פעם בשבוע למשך 3 – 4 שבועות (במידה ויש חשש להדבקה חוזרת).
    זהירות: חומץ אכן עלול לגרום לגרד או אפילו לכוויה.

בנוסף, כיום יש המון "טיפולי סבתא": שום, נפט, תמציות צמחי מרפא. רובם מבוססי אמונות, מאשר תוצאות, ולא כל כך יעילים.

אבעבועות רוח

אבעבועות רוח הינה מחלה נגיפית מדבקת מאוד, אשר באה לידי ביטוי בחום גבוה מלווה בפריחה ושלפוחיות. אבעבועות רוח נגרמות על ידי הווירוס ויריצלה זוסטר, השייך למשפחת ההרפס. המחלה עצמה אינה קטלנית, אך סיבוכים שלה עלולים להחמיר ולהגיע אף למצב קטלני.

כיצד נדבקים?

ההדבקה מתבצעת כאשר הווירוס נכנס לדרכי הנשימה או לעיניים. מרגע ההידבקות בווירוס ועד לרגע הופעת האבעבועות עוברים בין 10 ימים לשלושה שבועות, שזה אומר שאדם שרק נדבק הופך למדבק הרבה קודם לפני שמופיעות האבעבועות, כך שלמעשה איננו יכולים לדעת מי נדבק בוירוס הנ"ל ואיננו יכולים לדעת בקרבת מי לא כדאי לנו להימצא. ניתן למנוע את האבעבועות על ידי חיסון בהמלצת משרד הבריאות.

כיצד מזהים?

ילד שנדבק בווירוס והאבעבועות התפרצו אצלו, ירגיש בעיקר חום, כאבי ראש, כאבי בטן ואובדן תיאבון. אחד התסמינים המציקים ביותר של אבעבועות רוח – גרד חזק מאוד.

איך מטפלים?

בחום וכאבים יש לטפל על ידי תכשירים מתאימים ולנסות להקפיד על תזונה נאותה וטובה מפני שגופינו חייב להיות חזק בכדי להילחם בווירוס.

את הגירודים ניתן להרגיע בעזרת אמבטיות פושרות ותכשירים אנטי אלרגיים. מומלץ לגזוז את ציפורניו של הילד וזאת במטרה שלא יפצע את העור בשל הגירודים.

הטיפול הטבעי

כאמור, אחד התסמינים המציקים ביותר של אבעבועות רוח – גרד חזק מאוד. גם למבוגר קשה להתמודד עם הגרד, אז עבור ילד, לא להתגרד – זו משימה בלתי אפשרית וכל ההסברים לא יועילו.
ניתן להקל על המצב באמצעות אמבטיות חמימות בתוספת סודה לשתייה. טוב לעשות אמבטיה לפחות פעם ביום לפני השינה. במשך היום ניתן להשתמש בפד גזה טבול בתמיסת סודה לשתייה (כפית סודה לכוס מים חמים) ישירות על הפצעים כדי להרגיע את הגרד.

מספר צמחים יכולים לסייע בתהליך ייבוש הפצעים של אבעבועות רוח: כלידוניום, קמומיל, קלנדולה: 2 – 3  כפות של צמח או תערובת של צמחים לליטר אחד של מים, להרתיח ולהשאיר אל אש קטנה כ-10 דקות. לסנן ולהוסיף לאמבטיה. לקלח ילד עד כעשר דקות, פעם או פעמיים ביום. לאחר אמבטיה לנגב בעדינות  במגבת, אבל לא לשפשף כדי לא לפגוע בקרום מעל פצעים.

ובכל מקרה – רצוי לפנות לרופא ולהתייעץ לגבי שימוש בתכשירים השונים.

המידע באדיבות יונתן יעקובוב, רוקח ב"טלפארמה" ויאן גרינברג, מנהל תחום טבע ב"טלפארמה", בית המרקחת המקוון המוביל בישראל. המידע אינו המלצה ו/או התוויה לטיפול רפואי, בכל מקרה של בעיה רפואית יש להיוועץ ברופא.

למידע נוסף באתר טלפארמה www.telepharma.co.il או במוקד הטלפוני 1-800-61-62-63

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X