fbpx
בילויים

טיול לרכס בשנית בגולן אל פריחת החלמונית והסתוונית

הסתיו הגיע. מזג האוויר כבר קריר ונהדר לצאת לטיולים במרחבי הטבע. זהו גם זמן קצר מאוד, לפגוש בפריחת הגיאופטים. כך נקראים צמחי הפקעות, המגיחים בחודש זה מהאדמה, הנקראים גם "מבשרי הסתיו", כמו: החצב, החלמונית, הסתוונית ועוד. הגיאופיטים שמורים בקרקע לאורך כל תקופת הקיץ ומגיחים החל מחודש אוקטובר.

יעל סלע, מנהלת אגף הדרכה וחינוך ברשות הכינרת אומרת: "הטיול מאוד מומלץ, בוודאי במזג האוויר הנהדר ברכס בשנית, שם פורחים זה לצד זה חלמונית גדולה וסתווניות תשבץ, שני מיני צמחי גיאופיטים נדירים, מהיפים והמרשימים שבפרחי ארצנו. החלמונית בפריחה צהובה עזה הדומה לחלמון ומכאן השם. פריחת הסתוונית בצורת גביע. סתוונית התשבץ הינה מין נדיר של סתווניות, הצומח בישראל על תלי געש בודדים בצפון הגולן. צבעה ורוד עז ועל גבי עלי הכותרת שלה מצוירת דוגמת משבצות. צבעי הצהוב והסגול על רקע האדמה החרבה של הקיץ וסלעי הבזלת הכהים, יוצרים אסתטיקה נהדרת ומרעננת. הפריחה קצרה. אל תפספסו".

אחד ממאפייני הפריחה של החלמונית הוא ההופעה ב"כתמים", כלומר למרות נדירותן של החלמוניות, הפריחה מופיעה בנקודות מאוד מסוימות וקבועות, כך שחובבי הפריחה יודעים בדיוק היכן אפשר למצוא אותן. אחת מנקודות הפריחה המפורסמות של החלמונית היא רכס בשנית בצפון הגולן. מסלול הטיול הסתווי אל פריחת החלמונית הגדולה ברכס בשנית הוא מהיפים במסלולי הגולן.

מועדי הפריחה: לכל "כתם" פריחה של חלמוניות יש מועד פריחה משלו. כאן ברכס בשנית הן פורחות במשך חודש אוקטובר. את הראשונות אפשר לפגוש כבר בתחילת החודש ואת האחרונות בסופו.

מסלול טיול

המסלול מתחיל בהליכה דרומה בין עצי האלון הרבים הפזורים על הרכס. סמוך לנקודת ההתחלה של המסלול יש נקודת פריחה של החלמונית (נוכל לראותה פורחת בנובמבר). ממשיכים דרומה כק"מ והמסלול מתחיל לרדת במתינות לכיוון דרום מערב. בשלב מסוים חוצים שביל ג'יפים המוביל לישוב אלוני הבשן. לאחר המפגש עם שביל הג'יפים המסלול נהיה פתוח יותר וחשוף יותר לשמש. המסלול מסתיים בסמוך לחורבות הכפר הצ'רקסי ההרוס ג'ויזה. השביל פונה מערבה ונפגש עם כביש 98 כק"מ דרומית מהכניסה לישוב אלוני הבשן.

דרגת קושי: קלה

איך מגיעים?

עולים לרמת הגולן בכביש 98, ציר האורך המזרחי של הגולן, לכיוון מושב אלוני הבשן,

כ- 1750 מטרים מצפון לכניסה למושב אלוני הבשן, יש לשים לב לפניה מזרחה, הבאים מדרום יפנו ימינה הבאים מצפון שמאלה. הפנייה הינה לכביש צר ועקלקל העולה עד רכס בשנית, תחילת המסלול בציר העלייה לרכס בשנית במפגש עם ציר גישה פנימי "להר חזק" (נ"צ 229600/273300 ). המסלול יורד מערבה כמעט משיא הרכס, כ- 1500 מטרים בכביש זה מגיעים לפניה נוספת. פונים ימינה, יש שילוט לג'ואייזה (משמאל-שער גדר צבאי סגור), ממשיכים עוד כ- 880 מטרים עד הפניה למוצב צה"ל ומחנים את הרכב בחניון. במקום שילוט גדול של "שביל הגולן" ומעבר מסודר דרך 'גדר הבקר' אל שטח שמורת חזקה.

ליד השלט הגדול פונים עם השביל שמאלה ואחרי כ- 50 מטרים כבר אפשר לפגוש את החלמוניות הנהדרות. החלמוניות בינות לסלעים, שימו לב שלא לדרוך עליהן ולהשאיר את המקום נקי לבאים אחריכם.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.