fbpx
כושר, תזונה ובריאות

החג הזה אנחנו לא נופלות למלכודת הדבש

אחרי חודשיים של חוסר שגרה בחופש הגדול שבהם חיפשתן כיצד להשביע את רצונם ואת קיבתם של ילדיכן, מגיעה תקופה נוספת שבה שגרה היא הדבר היחיד שלא מתקיים בה – החגים. אין ספק שהחגיגיות בתקופה זו יוצרת קירוב לבבות משפחתי וחברתי. לצד זאת, כמויות האוכל שאנו צורכים בתקופת החגים רבות יותר ועתירות קלוריות מהרגיל.

אילו אירועים צפויים לנו בחודש הקרוב? חג ראשון ושני של ראש השנה, יום הכיפורים (אל תתבלבלו, העובדה שמדובר בצום לא הופכת את המועד לפחות מועד לפורענות מבחינה קלוריות) וחג ראשון ושני של סוכות. סיבה לדאגה? ממש לא. אם תגיעו מצוידים במודעות לחגים הקרובים, תוכלו בהחלט לבצע בחירות נבונות יותר ולהימנע מעלייה מוגזמת במשקל בתקופה זו.

בראש השנה נוהגים לברך על פירות הארץ וכן אוכלים מזונות שונים הנחשבים למזינים – חלקם אפילו נחשבים בריאים ומשמשים חלק מהדיאטה הים תיכונית, שידועה ביכולתה לסייע במקרים של בעיות לבביות.

שני ששון, דיאטנית קלינית ברשת סטודיו סי, מפרטת את יתרונותיהם של המאכלים בראש השנה לבריאותנו:

  • תמרים – מכילים כמות רבה של סיבים תזונתיים המסייעים בתהליך העיכול, פוליפנולים המשמשים כנוגדי חימצון המסייעים לתפקוד תקין וכן אשלגן, סידן ומגנזיום המסייעים לתפקוד תקין של הלב והשרירים.
  • רימון – עשיר באשלגן ובאנתוציאנינים, המהווים נוגדי חימצון.
  • דלעת – מכילה כמות גדולה של ויטמין A המסייע לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים. הדלעת מכילה גם מגנזיום וויטמין C.
  • שעועית (רוביה) – מכילה כמות גדולה של מגנזיום המסייע לפעילות שרירים תקינה ומצוי בדרך כלל במזונות טבעיים המכילים צבע ירוק.
  • כרישה – מכילה כמות גדולה של חומצה פולית המסייעת לשמור על התחלקות תאים תקינה (לכן קריטית מאוד בהריון). כמו כן, מרכיבי הכרישה מסייעים בשכפול הדנ"א ועשויים לסייע נגד סרטן.
  • סלק – עשיר בחומצה פולית, באשלגן, בוויטמין C ובזרחן.
  • גזר – עשיר בוויטמין A. ויטמין זה זמין יותר לגוף כאשר הגזר מוקפץ במעט שמן מאשר בגזר טרי.
  • תפוח עץ – קליפת התפוח מכילה סיבים תזונתיים רבים המסייעים לתפקוד תקין של המעיים. התפוח מכיל גם כמות גדולה של אשלגן המסייע בשמירה על לחץ דם תקין.
  • ראש של דג – דגים הם חלק חשוב בדיאטה הים תיכונית. ההמלצה היא לצרוך כשתי מנות דג בשבוע. הדגים מכילים כמות גדולה של אומגה 3 – חומצת שומן הנחוצה לגוף, כמות גדולה של חלבון וויטמין 12B.

לו ארוחת החג היתה מסיימת כאן – דיינו. אלא שלאחר הברכות מוגשת לשולחן ארוחה עשירה הכוללת, בין השאר, אורז, תפוחי אדמה, בשרים, סלטים, קינוחים, פיצוחים ועוד. ככל שהמבחר גדול יותר, כך נתקשה יותר לשמור על הגבולות שהצבנו לעצמנו.

מהן הבחירות הפחות טובות עבורכן?

  • בשר אדום – אם אתן לא אכלניות גדולות של בשר ובא לכן בארוחת החג מנה – לכו על זה. אבל אם אתן נוהגות דרך קבע לאכול בשר, העדיפו להימנע מצריכת בשר אדום. מחקרים מראים כי בשר אדום בכמות גדולה מזיק לבריאותנו ומעלה את הכולסטרול בדם ואת הסיכון למחלות לבביות.
    מה במקום? העדיפו מנות עיקריות כמו הודו, עוף או דגים – מזונות רזים יותר המכילים חומצות שומן טובות יותר.
  • מזון מטוגן – שניצלים, דג מטוגן, לביבות – אלו רק דוגמאות למזונות מטוגנים שמכילים כמות קלורית גדולה ומזיקים לבריאותנו בטווח הרחוק.
    מה במקום? העדיפו מזון שנאפה, נצלה או בושל.
  • סלטים מורכבים – בדרך כלל, כל סלט יהיה מזין יותר משאר החלופות המצויות על השולחן. אבל בגלל שהסלטים נראים "תמימים", אנו נוטים לקחת מהם יותר – מה שהופך אותם לחגיגה קלורית. הכוונה היא לסלטי קינואה או בורגול, שבעיקרם עשויים מפחמימות, וסלטים המכילים כמות גדולה של אגוזים או חמוציות ובדרך כלל יתובלו ברטבים עתירי קלוריות. כמובן שכדאי לצרוך אותם, אך במתינות ובמידה.
    מה במקום? העדיפו את הסלטים הפשוטים שמורכבים ממלפפון, עגבנייה, גזר ובצל.

בשורה התחתונה: מותר לאכול הכל במידה ובאיזון. שימו לב לכמויות המזון שאתם אוכלים בארוחה, אבל גם לאיכותו. תיהנו ואל תיאבקו בעצמכם. סביר להניח כי תחרגו מהגבולות שלרוב אתם שומרים עליהם. אם תגיעו לארוחה עם הידע והמודעות, תיהנו ממנה וגם תגזימו באכילה.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X