fbpx
כושר, תזונה ובריאות

האם רגליים יחפות גורמות להצטננות? כל האמת על מיתוסים הקשורים למחלות חורף בקרב ילדים

עונת החורף מאתגרת את המערכת החיסונית של כולנו. אין מי שלא חווה התקררות או שפעת במהלך העונה הקרה, אין ספק שבקרב תינוקות וילדים, תכיפות המחלות גבוהה יותר והורים רבים מחפשים כיצד למנוע את ההדבקה ואיך להקל על הילדים.

המחלות הנגיפיות (ויראליות) אשר מועברות מאחד לשני על ידי התעטשות ו/או שיעול ובדרך כלל מופצות דרך האוויר במקומות ציבוריים, הן המחלות הנפוצות ביותר בחורף. הן מלוות בכאב גרון, נזלת, כאב ראש, כאב שרירים וחולשה כללית.

התקררות היא המחלה השכיחה ביותר בקרב ילדים בכל הגילאים ולכן היא הגורם מספר אחד לפנייה לרופא ילדים ולהיעדרות מהמסגרת החינוכית. בקרב הילדים הצעירים בגיל הגן, היא עשויה להופיע כשמונה פעמים או יותר בשנה, כאשר התקופה "האינטנסיבית" ביותר, היא בין ספטמבר לאפריל.

ד"ר דן שטיינמץ, מומחה לרפואת תינוקות, ילדים ובני נוער ובעל קליניקה פרטית בהוד השרון, עושה סדר במיתוסים שכיחים בנוגע למחלות החורף, ומסביר איך ניתן למנוע, לזהות ולטפל בהתאם במחלה.

המיתוס: מזג אוויר קר וגשום גורמים להצטננות

תשובה: קור וגשם הם אינם מקור גורם להצטננות. עונת החורף גדושה בווירוסים המופצים בקלות רבה, בעיקר בכיתות הלימוד והגן הצפופים, אשר מחממים אותם ללא אוורור בדרך כלל, הם אלה שגורמים להצטננות.

המיתוס: חום גבוה עלול לגרום לנזק מוחי

תשובה: חום הגוף שעולה הינו סימן ואינו מחלה בפני עצמה. בדרגות טמפרטורת גוף של עד 40 מעלות צלסיוס, נהוג לחשוב שלא ייגרם נזק, אך בחום המאופיין במעל 38.5 מעלות, מומלץ להקל על הילד על ידי מתן תרופה להורדת חום מקבוצת האיבופרופן, שנחשבת יעילה מאד נגד כאב וחום או מקבוצת האצטמינופן. מומלץ לבחור בתרופה בטעם שילדים אוהבים וכזו שפעילה לכ- 8 שעות (כדוגמת אדויל לילדים).
מובן שעלייה דרמטית בחום הגוף, כלומר מעל טמפרטורה של 40 מעלות צלסיוס, מחייבת מעקב והתייחסות מיוחדת . חום גבוה וממושך מחייב הערכה של רופא ילדים.

המיתוס: התקררות ושפעת זה אותו דבר

תשובה: ממש לא. שפעת (influenza) היא מחלה נגיפית (ויראלית), של דרכי נשימה העליונות. המחלה מתאפיינת בכאבי שרירים, חום, נזלת, שיעול, חולשה ובמקרים מסוימים אף כאבי ראש. ברוב המקרים בהתקררות (common cold),מדובר בזיהום ממקור נגיפי (ויראלי) של דרכי הנשימה העליונות, כאשר ידועים מאות זנים של וירוסים שיכולים לגרום למחלה. בשפעת בדרך כלל יש חום גבוה שעולה באופן מהיר, חולשה כללית וכאבי שרירים. תסמיני המחלה יופיעו בדרך כלל בבת אחת. סיבוך של מחלת השפעת יכולה להתבטא בדלקת ריאות וכתוצאה מכך אף אשפוז בבית חולים. לעומת זאת בהתקררות בדרך כלל החום נמוך ולעיתים גם אין חום.

המיתוס: אין דרך להפחית את סיכויי ההידבקות בהתקררות

תשובה: ישנם מספר צעדים פשוטים שניתן לנקוט כמו, להימנע ממגע קרוב עם חולה, להשתעל ולהתעטש לכיוון פנים המרפק, להקפיד לרחוץ ידיים ביסודיות ובתדירות גבוהה, ולאוורר את החדרים.

המיתוס: לא מומלץ לאכול גלידה בחורף (או אוכל קר אחר)

תשובה: גלידה לא גורמת למחלות או הצטננות.

המיתוס: ילדים יכולים לחלות בדלקת אוזניים כתוצאה ממים שנכנסים בעת הרחצה באמבטיה

תשובה: בחורף דלקת האוזניים האופיינית בקרב ילדים, היא דלקת באוזן התיכונה והיא אינה מושפעת מרחצה באמבטיה. דלקת באוזן החיצונית, יכולה להיגרם בין היתר מכניסת מים ממושכת בעת השהייה בבריכה או בים, פחות סביר שזה יקרה כתוצאה מהאמבטיה.

שימו לב, כ-75% מהילדים יסבלו לפחות פעם אחת מדלקת אוזניים לפני גיל שלוש. בחורף, דלקות אוזניים יופיעו פעמים רבות בעקבות הצטננות. רוב הדלקות יופיעו בין גיל חצי שנה לשנתיים. בילדים מעל גיל שנתיים שכיחות המחלה יורדת והיא מופיעה בצורה פחות קשה ועם פחות סיבוכים.

המיתוס: אם הולכים יחפים בחורף, יכולים להתקרר

תשובה: לא נכון. שמירה על כפות רגליים חמות עוזרת לתחושת החום שלנו, אבל הליכה ברגליים יחפות לא גורמת למחלה.

המיתוס: אם משפשפים את העור עם אלכוהול, אפשר להוריד את החום

תשובה: פעולה אסורה! אם משפשפים את העור באלכוהול נוצרת תחושת קירור, בגלל ההתאיידות המהירה של האלכוהול מהגוף. אבל זה אינו מוריד את חום הגוף ואסור לעשות זאת.

המיתוס: אם הנזלת צהובה או ירוקה, צריך לקחת אנטיביוטיקה

תשובה: בדרך כלל, נזלת סמיכה, באם ירוקה או צהובה, הנקראת גם נזלת מוגלתית, מלמדת אותנו על ריכוז גבוה של לויקוציטים. עובדה זו מעידה על סיכון גבוה להתרבותם של חיידקים בנזלת, המובילים להגברת הסיכון ללקות בדלקות אוזניים או דלקות במערות האף, ובמקרים כאלו נוטלים אנטיביוטיקה. עם זאת, הנזלת הירוקה מופיעה הרבה פעמים בשעות הבוקר, לאחר שלא מקנחים את האף כל הלילה ולאחר מכן הנזלת הופכת להיות שקופה. כדאי להתייעץ עם רופא במידה וילד סובל מנזלת מוגלתית למשך יותר מעשרה ימים.

המיתוס: הילד חייב לקבל את התרופה, גם אם זה בכוח

תשובה: החשש של הורים שהילד לא יקבל תרופה, מוביל הרבה פעמים לשדר לילד לחץ ומצוקה. הילד שמרגיש את הסימנים האלו, נלחץ עוד יותר ומסרב בתוקף. אז מה עושים?  הירגעו קודם כל. נסו לפנות להיגיון של הילד ולהסביר לו את הצורך בתרופה. ניתן גם לבחור תרופה בטעם שילדים אוהבים כמו ענבים למשל.

המיתוס: סינוסיטיס היא מחלה של מבוגרים בלבד

תשובה: לא נכון. סינוסיטיס הוא זיהום של הסינוסים שהינם חללים בתוך עצמות הפנים. אמנם חללי הסינוסים מתפתחים בגיל מאוחר יותר, כך שהדלקת מאפיינת ילדים בוגרים יותר. בד"כ המחלה מתחילה כהצטננות הגורמת לגודש ודלקת של ריריות האף ולחסימת דרכי הניקוז של הסינוסים. בזמן המחלה קיים גודש רב, אף סתום ודחוס, לחץ על אזור המצח והעיניים, כאבי ראש מתמשכים וחום.

איך מטפלים? הטיפול בסינוסיטיס בילדים כולל שימוש באנטיביוטיקה, במקרים בהם ישנו חשד כי מקור הסינוסיטיס בזיהום חיידקי.

המיתוס: בחורף צריך לחמם את החדר של הילד

תשובה: טמפרטורת חדר גבוהה מעלה את הסיכון למוות בעריסה. מותר לחמם עד מקסימום 23-24 מעלות. חימום שמוריד את הלחות היחסית אינו נעים, דרכי הנשימה שלנו רגישות ליובש זה. הריסים בדרכי הנשימה עובדים פחות טוב בתנאים אלה וההרגשה הרעה מוחמרת שבעתיים במידה ואנו מנוזלים.

לסיום, ד"ר שטיינמץ מציע שבעת מחלת הילד, רצוי ומומלץ להיות קשובים אליו, לנסות למנוע את המצב או לזהותו באמצעות תשומת לב לסימנים המוקדמים. בכל מקרה של ספק, או כשמדובר בתינוקות קטנים, יש להתייעץ עם רופא הילדים.

חורף בריא!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X