fbpx
כושר, תזונה ובריאות

שלום כתה א'? אל תעצמו עיניים

תקופת המעבר מגן חובה לכיתה א', רצופה בשינויים בחיי הילד, ממסגרת עוטפת כמו גן, בה נהנה הילד מהרבה שעות משחק ומעט שעות משימות, עובר הילד למסגרת מחייבת יותר, מלאה במשימות ראייתיות. קריאה מהלוח ומספרי הלימוד, העתקת טקסטים וקטעי כתיבה, הם רק חלק מהמשימות שמחכות לילדנו. איתור מוקדם של ליקויי ראייה על ידי בדיקת עיניים היא קריטית ומשמעותית לתפקוד היומיומי בבית הספר בכלל. ראיה תקינה מהווה מרכיב חשוב בהתפתחות תקינה, הצלחה והתאקלמות בבית הספר.

ידוע כי קיים קשר ישיר בין ראיה טובה ויכולות קריאה ולמידה. הרבה פעמים מתמודדים ההורים ומערכת החינוך עם ילדים שמאבדים את הסבלנות בזמן השיעורים בכיתה, מתחמקים ממשימות לימוד שונות ובעצם, יכול להיות שבכלל מדובר בבעיית ראיה לא מאובחנת. תופעה נוספת שניתן לראות היא העתקה איטית מהלוח, קריאה משובשת וכדומה שבעצם נובעים מחוסר מיקוד ראייתי, ראייה מטושטשת ועוד. תופעות אלה עשויות אף להשפיע על הדימוי העצמי של הילד שחש מכשול וחוסר הצלחה בלימודים.

לפני המעבר מהגן לכיתה א', מומלץ לבצע בדיקה ראייה אצל אופטומטריסט מוסמך, אשר יש לו את הציוד וההכשרה המתאימה. בבדיקה זו, ברוב המקרים, ניתן לקבל תשובה מיידית האם הילד זקוק למשקפיים. במידה והילד אינו זקוק למשקפיים, ינתן להורה אישור לבית הספר כי ראייתו של הילד תקינה. כמו כן, פרט לחדות הראייה, על האופטומטריסט לבדוק גם תנועות עיניים ותפקוד דו-עיני, מה שמכונה בשפת ההורים מיקוד ראייה. אם יקבע האופטומטריסט שהילד זקוק למשקפי ראייה או לתרגילי עיניים, הוא יתאים לו מספר והילד יבחר משקפיים. מחיר בדיקת עיניים עשוי להיות כלול במחירי המשקפיים או להיות מחויב בתעריף נפרד.

בעבר לא הייתה מודעות לנושא בדיקות עיניים אופטומטריות אצל ילדים, בעייה אשר הותירה רבוות אנשים אשר רואים בעין אחת בלבד.  במידה ותופעה זו הייתה מתגלה בזמן, ניתן היה לפתרה כמעט לחלוטין וזאת על ידי טיפול פשוט. אי-בדיקה עלולה להוביל גם לפזילה או עין עצלה, כאבי ראש, בעיות בראיית עומק, בעיות מיקוד, בעיות קשב וירידה במוטיבציה שלהם ללמוד ולהשתלב חברתית. כיום, קיים חוק אשר מחייב כל ילד העולה לכיתה א', להציג אישור מאופטומטריסט מוסמך כי הילד עבר בדיקת ראייה וטופל בהתאם.

עקב חשיבות הנושא של סריקת ראייה לילדים בגיל 6-18, החליטו אופטומטריסטים רבים לבדוק את עיני הילדים ללא תשלום. אביב בריל, אופטומטריסט בועדת מועצת האופטומטריסטים בישראל מדגיש כי קיימים מספר גורמים אשר חשוב לדעת כאשר בוחרים מסגרת משקפיים לילד:

  1. יש לבחור מסגרת, אשר הגודל שלה מכסה את כל עינו של הילד. בעייה נפוצה מאוד בקרב ילדים, הינה שמסגרת המשקפיים מחליקה מטה עקב השפעת כוח המשיכה, מצב אשר גורם לילד להביט מעל המשקפיים ולא דרכם.
  2. שימוש בעדשות בעלות חומר קשיח, אשר נשברות לעיתים נדירות בלבד. החומר מכיל ציפוי קשיח, אשר מגן על העדשה ומפחית את הופעתן של שריטות בצורה משמעותית.
  3. מומלץ שבחירת המסגרת תהיה עם עיצוב מודרני שמוצא חן בעיני הילד ולא בעיני ההורים, טעות אשר מופיעה לעיתים קרובות.
  4. מומלץ לצייד את הילד בזוג משקפיים רזרבי.
  5. חשוב מאוד שבחנות יהיה שירות זמין של תיקונים, כי ילדים נוטים להזדקק לכך.

הוסיפה עוד וציינה ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית בכירה וחברה נוספת במועצת האופטומטריסטים בישראל כי על ההורים לשאול שאלות חשובות ולשים לב האם ילדיהם סובלים מבעיית ראייה:

לאילו סימנים חשוב לשים לב?

כמה תסמינים שאמורים להדליק אצלנו נורה אדומה: אם הילד מתקרב למסך הטלוויזיה, תוך כיווץ עניים על מנת לראות יותר טוב, דמעת והטיית ראש. בנוסף לכך, יש להיות ערניים לתלונות הילד: אם הילד מתלונן על טשטוש בראיה או ראיה כפולה, כאבי ראש, קושי בראיה מול מסך מחשב, קושי במעברי ראיה מרחוק לקרוב. אם אחד או כמה מהתסמינים מופיע אצל הילד, יש לפנות לרופא עיניים ואופטומטריסט מומחה לבדיקת עיניים מקיפה.

מי בקבוצת סיכון?

היסטוריה משפחתית של ליקויי ראיה, פזילה ,ילדים שנולדו פגים, או עם בעיות התפתחותיות. בכל מקרה חשוב לבדוק את הילד גם אם הוא לא בקבוצת הסיכון.

כיצד נכין את הילד לבדיקת הראיה לפני כיתה א?

על מנת להפחית חרדה בקרב הילד יש להכינו כמה שניתן לקראת מה הוא הולך, יש להסביר לו על חשיבות הבדיקה, מה יהיה אצל רופא העיניים והאופטומטריסט.

הילד עולה לכיתה א? בואו לבדיקה והתחילו את כיתה א בראש שקט. שנת לימודים פורייה ומוצלחת !

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X