fbpx
אוכל - כל מה שטעים ומעניין

אפשר גם אחרת: על מגמת ה-Clean Label במזון

כצרכנים התרגלנו בשנים האחרונות לטרנד הסיסמאות: טבעי, אורגני, ללא 'משהו', אך בקריאה נוספת בגב האריזה עדיין מופיעים מונחי ההירוגליפים שהם בעצם שמות התוספים הכימיים, המשמרים למיניהם וצבעי המאכל. לרוב אין אנו יודעים מה הפירוש אך מסתמכים על הבטחת היצרן למזון טבעי/אורגני ומאמינים כי אנו מכניסים לגופנו חומרים טבעיים ומזינים. אך למרבה הצער, חברות רבות מסתמכות על אי יכולתנו לפענח את המונחים המצויינים בגב האריזות ולמרות ההבטחה כי המזון הינו אורגני/טבעי/אינו מכיל וכו' עדיין מוכרות לנו תוספים מלאכותיים שונים במסווה 'נקי'.

מהי מגמת ה-Clean Label

אך אפשר גם אחרת. המגמה העולמית העכשווית הClean Label, מזון הקרוב ביותר לטבע על טהרת הרכיבים הטבעיים כבר אינו טרנד, אלא שינוי אמיתי בתהליך ייצור המזון תוך שימת דגש על ארבעה מרכיבים עיקריים: שקיפות, מודעות, תקשורת ואמינות. כלומר, שימוש ברכיבים טבעיים ובריאים בלבד המצויינים במלואם על גבי אריזות המוצר, מודעות ומוסר מצד היצרן לפתח באמת מוצרים בריאים ואיכותיים החל מחומרי הגלם, הערכים התזונתיים ותהליך הייצור, היכרות עם היצרן העומד מאחורי המוצר ואחראי לשיתוף מלא וכנה עם הצרכן ללא מסווה של רכיבים, ללא סיסמאות תוך עמידה בכל הקריטריונים הללו המהווים את ה"קלין לייבל".

מה הכי חשוב לבדוק לפני שהמוצר נכנס לעגלת הקניות הבריאה שלנו? הרי אפילו איש מקצוע עלול להתקשות בהבנה או בהכרת כל הרכיבים אך חשוב שנהיה מודעים לכמה דברים עיקריים. ראשית, החוק מחייב את היצרנים לרשום את רשימת הרכיבים על גבי האריזה בסדר יורד, כלומר הרכיב שתכולתו היא הגבוהה ביותר במוצר יופיע ראשון ולאחריו שאר הרכיבים. בדקו את רשימת הרכיבים של המוצר לוודא שברשימה מופיעים רק רכיבים טבעיים ללא תוספים. מהו הרכיב הראשון ברשימה, לא פעם מדובר בסוכר (או בשמותיו הנרדפים סירופ גלוקוזה, פרוקטוז, גלוקוז), בדקו את טבלת הערכים התזונתיים והאם ישנם סיבים תזונתיים בכמות יפה (לאדם מבוגר מומלצת צריכת סיבים של 25-30 גרם ביום), להימנע משומן טראנס ושמנים צמחיים מוקשים, ומה לגבי משמרים או צבעי מאכל? ישנם צבעי מאכל המוספים למזון העלולים לגרום לתופעות לוואי שונות במיוחד בקרב ילדים, הם מסומנים בדר"כ באות האנגלית E (E102 טרטרזין, E110 סנסט ילו, E129 אדום אלורה, E127 אריטרוצין, E153 פחם שחור וכו'), ככל שרשימת הרכיבים ארוכה יותר היא מעידה על תעשייתיות המוצר והיותו רחוק מלהיות טבעי ובריא. כמובן שאף מוצר לא יהיה לא-מעובד לגמרי, אך כדאי לבחור במוצרים בעלי מעט רכיבים וכמובן רכיבים טבעיים ככל האפשר.

הבעיה האמיתית היא כשאנו מבקשים לקנות חטיפי אנרגיה או חטיפי בריאות בין אם לנשנוש בוקר, לאחר אימון בחדר הכושר או עבור ילדינו. המבחר הוא גדול, האריזות צבעוניות ומגרות ואנחנו משתדלים לאכול בריא ולהימנע מחטיפים עתירי סוכר וקלוריות והבטחות היצרן הן אמינות? אז זהו, שלא תמיד.

אז מה עושים? מחפשים חטיפי בריאות שמכילים לפחות 50 אחוז של פירות, דגנים, רכיבים טבעיים ומינימום תוספים, כמה דקות של קריאת תווית המוצר תעזור לאבחן מה בריא ומה תעשייתי מדי. חפשו תוויות נקיות משמות של כימיקלים שצריכים להיות תזונאים כדי לפענח. פתרונות טבעיים טובים בשוק קיימים בחטיפים הבריאים של רפאל'ס, לדוגמה, המכילים רכיבים טבעיים בלבד עם מבחר נכבד של דגנים, תווית נקיה ללא מסווה של רכיבים, ללא שמנים מסוכנים או ויטמינים ומינרלים מלאכותיים.

סדרת כח דגנים לילדים רפאל'ס
סדרת כח דגנים לילדים רפאל'ס
פוזיטיב שישיה מבית רפאלס
פוזיטיב

הכותב, רפאל ממבר, הינו מנהל הפיתוח ובעלים של יצרנית מוצרי המזון הטבעי והגרנולה "רפאל'ס"

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X