fbpx
אוכל - כל מה שטעים ומעניין

מה המבחן הנכון בבחירה של טחינה?

מאת: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית – יועצת מקצועית לחברת "אחוה" | מוגש כחומר מקצועי מחברת "אחוה", יצרנית הטחינה הישראלית

טחינה היא מאכל בריא בעל ערכים תזונתיים גבוהים. עם זאת, לא כל הטחינות מכילות את אותם ערכים תזונתיים, במיוחד לא בהקשר לתוספת המלח וכמות הנתרן. כאשר אתם בוחרים טחינה, וחשוב לכם לקנות מוצר טבעי ובריא, שימו לב לכמות הנתרן במוצר והאם רשום שהוסיפו מלח. אז מהו המבחן האמיתי והנכון של טחינה וכיצד אפשר לחזור וליהנות מהטעם הטבעי והבריא שלה? על כך במאמר שלפניכם. 

טחינה טבעית היא מוצר דל נתרן ביסודו. כאשר מייצרים את הטחינה מזירעוני השומשום, ללא כל תוספת חיצונית, כמות הנתרן תהיה כ-10 מ"ג ל-100 גרם. מדוע מוסיפים מלח לטחינה? מלח נחשב למשפר טעם במקרים רבים בתעשיית המזון. במפעלים מסורתיים, השרייה במלח היא חלק מתהליך העיבוד של המוצר. טחינה עם תוספת מלח תהיה בעלת טעמים חזקים יותר, אך לא בהכרח מדובר בטחינה איכותית יותר, כיוון שדווקא מבחינה בריאותית, מומלץ היום לשלב יותר מזונות דלי נתרן בתזונה. 

רבים לא יודעים, אך לא כל הטחינות הגולמיות הן אותו הדבר מבחינת האיכות והערכים התזונתיים. כן, לא כל הטחינות יכולות להיחשב בריאות באותה מידה. אחד ההבדלים הבולטים בין הטחינות המיוצרות בארץ הוא תוספת המלח. טחינה היא מאכל בריא ואיכותי המבוסס על זירעוני שומשום העוברים תהליך של טחינה ליצירת ממרח בעל טעם וריח אופייני, עשיר ביתרונות תזונתיים. כאשר הטחינה טבעית היא נחשבת למאכל בריא מאוד, כיוון שהיא עשירה בסידן, ברזל, חומצות שומן חיוניות, סיבים תזונתיים ודלה בנתרן. 

כאשר מדברים על מלח, מתכוונים לתוספת מינרל הנתרן למזון, הנחשב כיום לאחד מרכיבי המזון שמנסים להפחית בתפריט היומי. המלח נמצא במזונות מתועשים ומעובדים רבים. צריכה רבה שלו, עלולה לעלות את הסיכון הבריאותי למחלות רבות. לפי ההנחיות של ארגוני הבריאות הגדולים בעולם, כמות הנתרן המומלצת ביום, צריכה להיות עד 2300 מ"ג בתזונה של מבוגר. כאשר יש בעיה בריאותית, ההמלצות אף מחמירות יותר, והן להקפיד על כמות יומית של עד 1500 מ"ג ביום. 

איך ניתן לדעת האם הוסיפו מלח לטחינה שלכם? יש 3 דרכים לבדוק את המוצר:

  1. רשימת המרכיבים: כל המרכיבים שנכנסים למוצר המזון חייבים להיות רשומים ברשימת המרכיבים על גבי המוצר. במידה וזיהיתם את המילה "מלח" ברשימת המרכיבים סימן שהוסיפו מלח לטחינה.
  2. רישום בולט על גבי האריזה: חברה מסחרית שאיננה מוסיפה מלח למוצריה, בדרך כלל תרשום זאת בצורה מפורשת על גבי האריזה במקום בולט. 
  3. כמות הנתרן ל-100 גרם: כאמור, ב- 100 גרם שומשום טבעי יש כ-10 גרם נתרן. זו הכמות שנצפה למוצא בתווית המזון של הטחינה הגולמית. כל מספר שיהיה גדול בהרבה מעל 10 מ"ג יעיד על תוספת מלח בצורה זו או אחרת למוצר והוא כבר לא יוכל להיחשב "טבעי".

לסיכום, כאשר אתם צריכים כלל אחד פשוט ומהיר כדי לזהות טחינה גולמית טבעית ללא תוספת מלח, בדקו את כמות הנתרן בתווית המזון. אם הערך הוא כ- 10 מ"ג ומטה, אתם יכולים להיות בטוחים שמצאתם את מבוקשכם. 

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X