fbpx
כושר, תזונה ובריאות

השתלה בזאלית – השתלת שיניים למחוסרי עצם

השתלה בזאלית מציעה פתרון למחוסרי עצם אשר עד כה נאלצו לבחור בין התקנת שיניים תותבות (נשלפות) לבין תהליך השתלות שיניים מורכב שתוצאתו לא תמיד ידועה מראש.

ד"ר לארי ספוז'ניקוב מומחה להשתלת שיניים בשיטה הבזאלית (אונ' ניס, צרפת) מסביר: אנשים שאיבדו שיניים יכולים היו עד כה לבחור בין שתי אלטרנטיבות עיקריות: לעבור תהליך האורך כשנה אשר תחילתו בהליך כירורגי לבניית עצם מחודשת ולאחר כחצי שנה במידה שהעצם שהתקבלה מספקת להשתלה ניתן יהיה לעבור העמסת שתלים. הדרך השנייה, להסתפק בהתקנת שיניים תותבות נשלפות על כל הכרוך בכך.

שיטת ההשתלה הבזאלית נותנת מענה מלא למחוסרי עצם כך שבתוך ימים ספורים המטופל נהנה משיניים קבועות תוך שימוש בעצם הבזאלית (בסיסית בלטינית) של הלסת – ללא השתלות עצם או הרמות סינוס.

השיטה הבזאלית ויתרונותיה

השיטה הבזאלית מאפשרת עיגון השתלים בעצמות הבזאליות בעזרת שימוש בשתלים מיוחדים המתאימים לכל מקרי החוסר עצם ובמיוחד במקרים של חוסר עצם קיצוני או קריטי, השתלת שיניים בשיטה הבזאלית פועלת למעלה מ-30 שנים באירופה כפרוצדורה שגרתית, השיטה נקראת Basal Implantology – שהיא השתלה על עצמות הבסיסיות של הלסת"Basal")  משמעותו בסיס בלטינית). השיטה פותחה בניס בצרפת, על ידי פרופ' ז'ראר סקורטצ'י – נשיא ארגון העולמי להשתלות שיניים(ICOI) .

יתרון בולט נוסף: מעבר לנוחיות ובהרגשה של שיניים טבעיות ויתרון אסתטי שאותו מספקת ההשתלה הבזאלית למראה חיוך טבעי. במיוחד לחסרי שיניים או בעלי תותבות שמנסים להסתיר את חיוכם או נמנעים מלחייך.

כיצד ההשתלה הבזאלית מתבצעת

תהליך ההתאמה וההשתלה בטכניקת Basal Implantology מתבצע במספר נקודות בתוך הלסת התחתונה ו/או העליונה, בהן ניתן לבצע השתלה יציבה של השתל.
השתלה בזאלית מתבססת על טכניקה של עצמות בסיסיות בלסת שאינן נספגות ונעלמות כמו עצמות אחרות בלסת שלנו. תכנון השתלה וניתוח וירטואלי מתבצע באמצעות מחשב על מודל תלת ממדי של לסת המטופל לפני הגעת המטופל להשתלה.

הפרוצדורה הכירורגית בהשתלה בזאלית מתבצעת תחת סדציה (טשטוש עמוק) הכוללת לקיחת מידות ובסיומה, המטופל יוצא עם שיניים זמניות לא נשלפות , לאחר כ-10 ימים מותקנות בפיו השיניים הקבועות. הטיפול מתבצע תחת טשטוש ורידי – סדציה (הרדמה בטיחותית ללא סיכונים) או הרדמה מלאה בנוכחות מרדים מקצועי לנוחות המטופל

כמה זמן אורך כל תהליך ההשתלה?

תהליך ההשתלה כולו מתבצע ביום אחד אשר בסיומו כאמור המטופל יוצא עם שיניים זמניות לא נשלפות, השיניים הקבועות מתקבלות כאמור בתוך 10 ימים. זהו ההליך המהיר ביותר הקיים למחוסרי עצם בעולם הרפואה הדנטלית.

שתלים בזאלים
תהליך אילוסטרציה של השתלת שינים בזאלית

מה ההבדל בין השתלת שיניים רגילה לבין השתלת שיניים בזאלית?

השתלה בזאלית נותנת מענה כמעט לכל מי שנזקק להשתלת שיניים. בשיטת ההשתלות הרגילה, חייבים לבצע את ההשתלה באמצעות הברגת בורג לתוך העצם בלסת. אצל מטופלים מסוימים, המהלך אינו אפשרי, בשל היעדר עצם, עצם דקה או חלשה. ההשתלה הבזאלית מאפשרת התאמת השתל ללסת – ולא להפך. בנוסף, לא רק שתהליך שיקום הפה איננו דומה בכלל לתהליך השתלת שיניים רגיל, אלא שבאמצעות השתלה בזאלית, ניתן לשקם את הפה בתוך שבוע ימים בלבד.

בשיטת ההשתלה הבזאלית, כבר ביום הטיפול הראשון, יכול המטופל לצאת מהמרכז הרפואי עם מערכת שיניים. אמנם מדובר בשיניים זמניות, אך הן מקובעות בלסת ואינן נשלפות. הן מאפשרות לו, לראשונה מזה הרבה זמן, להתנהל באופן הטבעי ביותר, לאכול ולחייך.

מהו חוסר בעצם? כיצד הוא נוצר?

חוסר בעצם בלסתות אופייני בעיקר ללסת העליונה, באזורים האחוריים, אך במקרים רבים חסר בעצם מתפתח גם בלסת התחתונה. בהשתלה המסורתית חוסר עצם נחשב כאשר יש פחות מ-8 מ"מ בגובה ו-6 מ"מ ברוחב, כל המידות מתחת לפרמטרים האלה דורשות בניית עצם או השתלה בזאלית ללא בניית עצם. קיימים מטופלים רבים המגיעים עם 1 מ"מ גובה ורוחב (הרבה זמן עם תותבת נשלפת) המצב של חסר בעצם עלול להיווצר כתוצאה מנסיבות שונות: גנטי, איבוד שיניים בגיל מוקדם, שימוש ממושך בפלטה שלמה ומחלות סיסטמיות.  העצם נספגת ומצטמצמת עד מצב שאין אפשרות לעשות השתלות שיניים. מטופלים אשר מוגדרים מחוסרי עצם הם מטופלים ללא עצם, או עם עצם דקה או חלשה.

 

האם השתלה בזאלית יקרה יותר יחסית לתהליך השתלת שיניים ובניית עצם?

השתלת שיניים בזאלית במקרים של חוסר עצם קיצוני זולה יותר משיטות של בניית עצם כמו למשל: הרמת סינוס פתוחה, הרמת חלל האף, לקיחת עצם מגולגולת או אתרים אחרים בגוף הפציינט (אשפוז) וסוגים נוספים. בנוסף השיטות השונות דורשות זמן ביצוע של עד שנתיים בלי תוצאות בטוחות.

האם השתלת שיניים בשיטה הבזאלית מתאימה לכולם?

השיטה מתאימה לכל מי שלא ניתן לטפל בו בהשתלה הרגילה, לחולי סוכרת ולסובלים מבעיות בריאות נוספות, אך לצערנו השתלת שיניים בזאלית אינה מתאימה לנוטלים תרופות קשות דרך הווריד נגד אוסטאופורוזיס.

מה הסיכון לפגיעת עצב במהלך ההשתלה הבזאלית?

בכל השתלה קיימים אחוזי סיכון לפגיעה בעצב. בהשתלה בזאלית, ברוב המקרים, לא מתקרבים לעצב בלסת התחתונה (העצב הראשי נמצא בלסת התחתונה), למרות חוסר העצם, מלבד מקרה שבו העצב ממש בחוץ (כאשר אין עצם מעל העצב). בעזרת התקדמות טכנולוגית ופיתוח של שתלים מיוחדים למחוסרי עצם, סיכון פגיעת העצב ירד משמעותית.

כמה זמן "מחזיקה" השתלת שיניים בזאלית?

השתלה בזאלית מכוונת לעצמות המרכזיות בלסת, שאינן נספגות ונעלמות כמו העצם שעליו יושבת השיניים (עצם אלבאולרית) ולכן היא יכולה לשרת את המטופל שנים רבות יותר מכל שיטה אחרת הקיימת למחוסרי עצם, ההשתלה הבזאלית עדיין תעמוד איתנה – ותחזיק מעמד לאורך שנים.

האם ניתן לבצע השתלת שיניים בזאלית, גם במצב בו יש מספר קטן של שיניים קבועות?

כן. אפשר לבצע השתלה בזאלית חד צדדית. בנוסף, ישנן מספר אפשרויות היכולות להתאים למקרים בהם נותרו מספר שיניים בריאות בפה המטופל.

ד"ר לארי ספוז'ניקוב הוא מומחה להשתלות שיניים בזאליות, מרצה ומלמד באנגליה וישראל, חבר בארגון RCS לכירורגים באירלנד סקוטלנד ואנגליה וממציא טכנולוגיות רפואיות בינלאומיות.  ד"ר לארי ספוז'ניקוב עומד בראש המרכז להשתלה בזאלית בתל אביב.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X