fbpx
הורות וילדיםספרות

על מדף הספרים: ספרים חדשים לילדים ובני נוער – דצמבר 2019

בתור מישהי שלא ממש מוצאת זמן לקרוא ספרים (העייפות מכריעה ונרדמת בשניה שהראש נוגע בכרית), אני כן משתדלת להעשיר את מדף הספרים של הילדים שכבר מזמן הפך לכמעט כוננית שלמה. עד כמה שהילדים תמיד שמחים לקבל צעצועים חדשים, הם לא פחות שמחים לקבל ספרים חדשים ויש לא מעט לילות שאנחנו קוראים את אותו ספר שוב ושוב (ולפעמים בסופ"ש הוא מתגנב גם סתם ככה במהך היום).
לקראת סוף השנה, אני שמחה ממש להמליץ לכן על כמה ספרים חדשים שהילדים שלי אהבו ממש ועוד ספר אחד שאחרי שקראתי אותו הבנתי שהילדים שלי קטנים עבורו אבל בעוד שנה הוא יהיה מעולה עבור הגדול.

ספר מוזיקלי - אהוד מנור: לעולם בעקבות השמש

יש לנו כבר כמה ספרים מוזיקלים בבית מסדרת "צלילי ילדות". בד"כ הספרים האלה מוקדשים ליוצר ולכל עמוד עם מילות שיר, תמצאו כפתור מתאים וכשלוחצים עליו תוכלו לשמוע את השיר.
כל הספרים שיש לנו בבית משמיעים מנגינות, וסוף סוף יש לנו ספר שמשמיע שיר שלם – מילים ומנגינה.

היוצר שבו הספר עוסק הוא אהוד מנור שהלך לעולמו לפני 14 שנה כבר. חיפשתי תמונה בגוגל להראות לילד מי היה אהוד מנור וקראתי בוויקיפדיה שנפטר בשנת 2005 והייתי המומה שהזמן טס ככה. הוא היה פזמונאי, מנחה טלוויזיה וחתן פרס ישראל.

בספר תמצאו מגוון משיריו של אהוד מנור, כאמור, בכל עמוד תמצאו את מילות השיר ואם תלחצו על הכפתור, תשמעו את השיר במלואו. אחלה דרך לעשות קריוקי עם הילדים ותופתעו לגלות שהם כבר יודעים את המילים בע"פ כי הם שמעו/למדו את השירים כבר במסגרות החינוך השונות. אילו שירים יש שם? הנה רשימה מצומצמת ממש: התחלנו עם "לעולם בעקבות השמש" והמשכנו עם שיר זה עוד 7 (!) פעמים ברצף (הילד ממש אוהב אותו). משם המשכנו ל"בשנה הבאה" כי זה הזכיר לילד את ראש השנה, אמנם בשנה הבאה הוא לא עולה לכיתה א' אבל כן התלהב מ"שלום כיתה א'" כי סיפרתי לו שכנראה שנה הבאה ילמד את השיר בגן לקראת סוף השנה והמעבר לביה"ס ובסוף בעלי ואני התלהבנו מקריוקי של "עניין של זמן".

הספר מלווה באיורים מקסימים ממש של הדס חורי והאיורים בעמודים מתאימים לאיורים בכפתור וכך הילדים יודעים על איזה כפתור ללחוץ.
השירים מתנגנים באופן מלא. אין אפשרות לעצור אותם באמצע אז אם לחצתם על שיר, אלא אם לוחצים על שיר אחר ואז הוא יתחיל לנגן. אבל אם בטעות לחצתן על שיר בזמן שהחזרתן את הספר למדף – תצטרכו לתת לו לנגן עד הסוף. היתרון הגדול – הווליום שלו בעוצמות סבירות לחלוטין ולא מחריש אוזניים. כמו כן, הספר מנוקד אז למי שיש ילדים שלומדים לקרוא – זה מעולה.

מתנצלת מראש על רעקי הרקע של הקטנה ברקע 🙃

עיבודים, מגינה והפקה מוזיקלית: ליאור רונן, שירה – ליאור רונן, שירה רונן, אליענה רונן, אביתר בר דוד | הוצאות "דני ספרים" ו"יוסף שרברק" | עמודים לא ממוספרים | מנוקד | מחיר לצרכן 98 ₪ | להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

"לפיד השלום" מאת: דורון ארז

בעקבות המלצה שקיבלתי מגיסתי שעוסקת בתחום החינוך והדרכת הורים, כל פעם כשהילדים נתקלים בבעיה ו/או קושי מסוים, אני מבקשת מהם להגיע לפתרון במקום להגיע למצב של תסכול ושבירת כלים (מטאפורית כמובן). אם הם מתקשים להגיע לפתרון, אני עוזרת להם ותוך כדי מעודדת אותם לגישה חיובית, גם אם הם בזמן של בכי/צרחות/עייפות ואני על סף תסכול. זה לא כזה פשוט כשאחת בת 2.9 והשני בן 4.9, ולא תמיד זה עובד אבל כשאני מוצאת ספרים שיכולים לעודד אותם לחשיבה יצירתית, חיובית ומציאת פתרונות – אני מכניסה להם את המחשבות האלה גם כשקוראים סיפור לפני השינה.

הספר "לפיד השלום" של דורון ארז עוסק ביותם וחבריו שהחליטו בוקר אחד להיות בנאים ולבנות קיר. את הבניה עשו אמנם בשטח הבית של יותם, אבל ההורים שלו גרים בשכירות ובעל הבית לא התלהב מהרעיון ודרש שיפרקו אותו. יותם מספר על כך לאביו, וזה מקריא לו סיפור לפני השינה ובו למעשה מספר לו כיצד הוא יכול לגשר על הפערים עם בעל הדירה ואולי בכל זאת להשיג את מה שהוא רצה – קיר.
למחרת יותם ניגש לבעל הדירה ומספר לו מאיפה הגיע הרעיון של בניית הקיר ובכך למעשה מחמם את ליבו של בעל הדירה.

אני לא אספר את כל הסיפור כאן, אבל אם הסיפור של האבא מעודד את יותם לחשיבה חיובית, יצירתית ומציאת פתרון באמת מקסים. תוך כדי הסיפור מצאתי את עצמי מעלה עם עילאי (הגדול שלי…לא אחת מהדמויות 😃) זכרונות על כל מיני קשיים שהיו לו ואיך אולי הוא יכל היה לפתור אותם ומכניסה כל מיני משפטי עידוד כמו "איך יותם היה פותר?" ואף זורקת משפטים כאלה במהלך היום.
הספר מתאים לטעמי לילדים מגיל 4 ככה והקטנה שלי שרדה 2 עמודים מתוכו.

"לפיד השלום" מאת דורון ארז | איורים: אבירה דאס | הוצאת "ספרית דורון עפרון" | 24 עמודים| מחיר לצרכן 79 ₪ | להשיג בכל חנויות הספרים וכן באתר המחבר www.doronerez.org.il

"בובה בהשאלה" מאת: ד"ר עיינה פרידמן

צעצועים….בואו נדבר על זה שניה. יש לנו בבית חדר משחקים שמגי חצי שנה אנחנו עושים בו סדר, מעיפים דברים שבורים לפח, תורמים לגן של הקטנה צעצועים שהם לא משחקים בהם יותר ותמיד מגיעים לאותה מסקנה – אנחנו קונים להם יותר מדי.

הספר "בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן עוסק בזוג הורים המחנך את ילדיהם לערכים עם תקציב משפחתי מוגבל והרבה פעמים הילדים יוצרים בעצמם את הצעצועים עם מה שיש בסביבה. המשפחה מתגוררת בצמוד לחנות צעצועים ומדי פעם הם נכנסים לחנות ומשחקים שם בצעצועים השונים. ואז יום אחד, חברתה של הילדה עמליה, רוכשת את הבובה שעמליה אהבה במיוחד. אז מה עושים במצב כזה? את זה תצטרכו לקרוא. הספר מלמד מה ההבדל בין מושג "השאלה" ל"שייכות" ואיך מתמודדים עם כך שלפעמים, אין מה לעשות, אנחנו שואלים חפצים וצריך להחזיר אותם ולא הכל זה "שלי מהבית".

הילדים בהתחלה לא התחברו לספר כי הם לא הבינו איך ההורים לא קונים להם צעצועים הביתה והקטנה שלי, שכמות הבובות שיש לה לא סבירה לילדה בת 2.8, לא הבינה למה לא קונים לעמליה את הבובה. זה גרם לנו לנהל עם הילדים שיחות על כך שלא תמיד יש כסף זמן לקנות בובות או כל צעצוע אחר, ולפעמים פשוט לא צריך. אחרי כמה ימים הקטנה שוב ביקשה שנקראה לה את הסיפור והפעם היא באה עם אחת הבובות האהובות עלי. חשבתי שבובה (ככה אנחנו קוראים לה) רוצה גם להקשיב את הסיפור, אבל בפועל כשהגענו לעמוד שעידית, חברתה של עמליה, קונה את הבובה ועמליה עצובה, מילה, הקטנה שלי – פשוט לקחה את בובה ודחפה אותה לספר כאילו והיא רוצה לתת לעמליה אותה ושלא תהיה עצובה. זה פשוט היה מקסים לראות את זה ועוד יותר משעשע לראות איך מילה מתעקשת ולא מבינה למה עמליה לא מוציאה יד מהספר ולוקחת את בובה.

"בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן | איורים: אינה קצב | הוצאת הספרים "אוריון" | עמודים לא ממוספרים | מנוקד. מחיר לצרכן 55 ₪ | להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il. בקרו באתר של ד"ר עיינה פרידמן: http://ayanafriedman.co.il​

ספרים - בובה בהשאלה ולפיד השלום
"בובה בהשאלה" | "לפיד השלום"

"קוף קטן" מאת: שירה גודמן

כבר למדתי להכי בעובדה שכל פעם שאני שואלת את הילדים: "איך היה בגן?" התשובה היחידה שאני מקבלת זה – "כיף". אבל מה כיף? איך היה רק כיף? והאם באמת היה כיף? כי לי לא תמיד כיף כל יום בעבודה ובתור ילדה לא זוכרת שכל יום תמיד הכיל רק כיף.
מדי פעם אני מגוונת בשאלות ושואלת "עם מי שיחקתם?" או "מה אכלתם לצהריים?" אבל תשובת כל השאלות לאיך עבר היום מסתכמת במילה אחת – כיף!

כנראה שגם הסופרת שירה גודמן התייאשה מהתשובה הזו והיא כתבה על כך ספר.
הספר מתאים לילדי הגן כי גם הקופיף הקטן בספר בגן. בכל יום אמא שלו שואלת אותו איך היה לו היום והוא כל יום ממציא לה סיפור שטותי אחר, שלפעמים אף עולה ברוח השטות שלו על הקודם.
הקופיף הקטן מפעיל את הדמיון שלו ואין ספק שזה מה שהילדים עושים מדי יום ביומו. הסיפור מתגלגל ובכל פעם הילדים מתלבטים עם עצמם אם זה באמת מה שעשה בגן או לא.

הסיפור מאוד הצחיק אותם ולפעמים כשאני שואלת אותם "מה עשיתם בגן" כשאנחנו באוטו בדרך הביתה הם מספרים לי סיפורים שבאופן חשוד דומים לסיפור של הקוף ואז מתפוצצים מצחוק.

"קוף קטן" מאת שירה גודמן | איורים: רמי טל | הוצאת "דני ספרים" | עמודים לא ממוספרים | מנוקד | מחיר לצרכן 68 ₪ | להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il   

"המסיבה הגדולה (תוכנית עסקית)" מאת: עופרה פלד

לפני שאספר לכם על הספר הבאמת גאוני הזה אני אפתח ואתחיל שהוא מתאים לילדים בכיתות ב' ומעלה לטעמי. הגדול שלי עוד מעט בן 5 והוא מבין שיש דבר כזה כסף, ושיכול להיות מצב של הרבה ו/או מעט כסף ושבאמצעות כסף קונים וכשאין כסף אין קניות, אבל הוא לא הצליח להבין את המהות שמאחורי הספר.

הספר הוא למעשה חלק ראשון בסדרת ספרים חדשה לילדים (מתוך 5) – "הדרך הישירה לעולם העסקים". הסדרה מנגישה וממחישה לילדים מושגים מעולם העסקים ובכך מנסה לתת להם כלים שיעזרו להם לפתח מיומנויות חיים שאנחנו, כמבוגרים, משתמשים בהם ביומיום: דחיית סיפוקים, בחירה בין אפשרויות, תכנון וארגון, קביעת סדר עדיפויות ועוד.
עפרה פלד, המחברת, מילאה תקפדי ניהול בכירים בתחום הביטוח והפיננסים וכיום רותמת את ניסיונה העסקי לעולם כתיבת הספרים.

גיבורי הספר והסדרה כולה עם 2 ילדים: אמה ואדם. כל אחד מהם מייצג טיפוס שונה (שמתאים גם לילדים וגם למבוגרים). הם מתלוננים על כך שאין מסיבות והמורה מציעה להם לארגן מסיבה. כל אחד מהם רוצה לארגן את המסיבה בדרך שלו, ולכן, הם ניגשים לתכנן 2 מסיבות: המסיבה של אמה והמסיבה של אדם. אדם היה הראשון שיצא לדרך ואני לא אוהבת לעשות ספולייר אבל המסיבה שלו לא צלחה מסיבות מסוימות. אמה, שמעה על כך וראתה שהוא עצוב ואיפשרה לו לעזור בארגון המסיבה שלה (שאותה מארגנת יחד עם עוד חברים).

To make a long story short ועם כמה שפחות ספויילרים, הספר לוקח את הילדים למסע של הכנת מסיבה, משהו שהם אוהבים, אך תוך כדי מקנה להם מושגים שאנחנו כמבוגרים משתמשים בהם ברמה כמעט יומית בין אם בניהול משק בית או עסק. והילדים פתאום מבינים קצת יותר לעומק איך דברים עובדים ושכסף לא צומח על העצים.

"המסיבה הגדולה (תוכנית עסקית)" מאת עופרה פלד | איורים: ג'וייטה נאוגי | הוצאת ספרי ניב | 24 עמודים | מחיר לצרכן 64 ₪ | להשיג בחנויות הספרים.

ספרים - קוף קטן והמסיבה הגדולה
"קוף קטן" | "המסיבה הגדולה"

"מרחק שנות אור" מאת: עדית רונן-סתיו

הספר הזה כבר יותר מתאים לגילאי 9+, ובעיקר כאלה שיוצאים/חוזרים ו/או נמצאים ברילוקיישן עם ההורים שלהם, או שעוברים דירה או כאלה הסובלים מעט מבעיות חברתיות. בתור ילדה שהייתה ברילוקיישן עם ההורים שלה וחזרה פתאום לחטיבת הביניים ומצאה את עצמה בכל מיני סטואציות חברתיות שלא תמיד היו כיפיות, אני קצת מתבאסת שלי לא היה ספר כזה לקרוא בזמנו.

לגיבור הספר קוראים מאור והוא יוצא בקיץ לרילוקיישן עם הוריו ואחותו. החיים שלו משתנים והוא נאלץ ללמוד סדר עולם חדש: שפה, להסתכגל לתרבות אחרת, למקום חדש, לאנשים וילדים חדשים וכמובן למסגרת חינוכית חדשה. עם יש משהו שלא השתנה במיוחד זה האתגר עם חברת השווים – הילדים בני גילו. הוא לומד שמה שעבר עליו כאן, יכול לעבור עליו גם שם רק בשפה אחרת ושילדים הם ילדים בכל העולם. הוא מחליט לכתוב יומן ובו הוא מתאר את כל מה שעובר עליו בשפה עשירה ובגוף ראשון.

למרות מה שהוא חשב בהתחלה הוא כן מתחיל להבין שיש אור בקצה המנהרה ושילדים ומבוגרים יכולים להיות מאוד נחמדים ואדיבים, הם יכולים להיות יצרתיים וחכמים – רק שבמקום החדש זה בא לידי ביטוי בצורה שונה מהמקום שאליו היה רגיל.

הספר למעשה מאפשר לילדים להבין שלכל מקום חדש אפשר להסתגל וזה לא משנה אם עוברים מדינה או עיר או בית ספר. בסופו של יום החיים יכולים לחייך אליך אם רק תבין איך דברים עובדים במקום החדש. האמת, ספר מקסים ממש ואפילו קניתי אותו מתנה לבן של חברה שעברו לאחרונה דירה שהיא רק במרחק של 10 דקות נסיעה מהקודמת, אבל הילד (בן 10) היה עצוב ממש שהוא נאלץ לעזוב את החברים שלו מהשכונה.

"מרחק שנת אור" מאת עדית רונן-סתר | איורים: אלינה גורבן | 176 עמודים | גילאי 12-9 | מחיר קטלוגי: 76 ₪ | להשיג בכל רשתות הספרים, בחנויות הפרטיות וגם באתר רימונים – https://rimonim-publishing.com

מרחק שנות אור
מרחק שנות אור

תמונה ראשית: Victoria Borodinova, באדיבות pexels.com

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X