fbpx
מנות עיקריותראש השנה וחגי תשרי

מתכון לתבשיל טונה בשמן זית וירקות על מצע אורז, כארוחה צהרים קלה לפני ארוחת המפסקת

10 עובדות שכדאי לדעת על צום יום כיפור

יום כיפור כבר בפתח ואחד המנהגים ביום הכיפור הוא צום של 24 שעות. כדי שהצום יעבור בקלות, מבלי לפגוע בגוף, עלינו להיערך אליו בהתאם. ישנה חשיבות גדולה לארוחות לפני הצום ולארוחה לאחר הצום. רותי אבירי, דיאטנית קלינית, ויועצת תזונה לחברת טונה סטארקיסט, מציינת 10 טיפים שכדאי לדעת על הצום, ונותנת תפריט מומלץ לארוחה לפני ואחרי הצום.

1. אם אתן צמות למטרת הרזיה – חבל על הסבל והמאמץ!  רוב איבוד המשקל כתוצאה מיום צום נובע מאיבוד נוזלים ולא מאיבוד שומנים, ועל כל משקל שירד כתוצאה מיום צום – קשה מאוד לשמור!

2. חשוב לא לדלג על ארוחת הצהריים שלפני הארוחה המפסקת כדי לא להגיע רעבות מידיי אליה ולאכול בה משהו קל ומשביע כגון כריך מלחם מלא עם חלבון בריא ומשביע כגון טונה וירקות.

3. אכילה מופרזת בארוחת מפסקת לא מקלה על הצום ואף לעיתים ההיפך הוא הנכון.

4. גם שתייה מוגברת לפני הצום לא תקל על תחושת הצמא – שתחושו למחרת. רב הנוזלים ששתיתם יופרשו בבוקר המחרת! כן מומלץ להגביר את השתייה מס' ימים לפני הצום כדי לא להגיע לצום במצב של התייבשות.

5. כדאי להימנע ממשקאות משתנים – כגון משקאות עם קפאין (כמו תה, קפה, משקאות אנרגיה, קולה), ולהימנע מאלכוהול, שעלול לגרום לכאבי ראש והתייבשות. כמו גם ממשקאות ממותקים (או מקינוח מתוק) כדי להימנע מחולשה, רעב, כאבי ראש והגברת התשוקה למתוק  שעלולה להיגרם בעקבות עליה חדה ולאחריה ירידה חדה של הסוכר בדם.

6. חשוב לאכול מזונות שנשארים יותר זמן בקיבה – ולכן מקנים תחושת שובע לאורך יותר זמן. מזונות כאלה הם בעיקר פחמימות עתירות סיבים (דגנים מלאים), חלבונים (כגון עוף, הודו, בקר רזה או דגים) ושומנים (כגון טחינה, אבוקדו).

7. בסוף הצום – לפני הכל לשתות כדי להחזיר לגוף נוזלים וכדי לא לבלבל בין תחושת צמא לרעב דבר שעלול לגרום לאכילה מיותרת כשבעצם היינו צמאים. מרכזי הצמא והרעב במח קרובים מאוד אחד לשני מה שגורם לפעמים לתחושות צמא ורעב להתבלבל.

8. עוד בסוף הצום – אין צורך להשלים את כל הקלוריות ש"מגיעות לכן" , כיוון שאכלתן הרבה יותר יום קודם בארוחה מפסקת וגם קצב חילוף החומרים בגופכן נמוך כל כך, שהגוף ינצל רק מעט ממה שאכלתן ואת השאר יאגור כשומן!

9. סיכויי סביר שבסוף היום תהיו עייפות – עובדה שבפני עצמה עלולה לגרום לתחושת רעב מוגברת. שימו לב לכך ונסו להקדים לישון כדי למנוע אכילה עודפת מתוך עייפות.

10. זהירות מ"היום שלמחרת"– קימת סכנה שתחושו בו רעב מוגבר שיגרור אכילה מופרזת, היו מודעות לכך ונסו לחזור לשגרה.

דוגמא לארוחות

ערב יום כיפור:
↵ בוקר: לחם מלא עם גבינה 5% וירקות
↵ צהרים: תבשיל טונה בשמן זית עם ירקות על מצע של אורז (מתכון בהמשך)
↵ ארוחה מפסקת: קציצת דג, מרק עוף, מנה בשרית לא שמנה כגון עוף, הודו, בקר רזה או דגים ותוספת פחמימות מלאות כגון אורז מלא או פסטה מלאה.

צאת יום כיפור:
↵ סיום הצום: כוס מים ולאחריה כוס תה או קפה עם כפית סוכר. פירות יבשים או פרוסת עוגה יבשה.
↵ כעבור שעה: ארוחה חמה – מרק עוף, מנה בשרית לא שמנה כגון עוף, הודו, בקר רזה או דגים ותוספת פחמימות מלאות כגון אורז מלא או פסטה מלאה.
↵ במשך הערב: פירות או יוגורט.

מתכון לתבשיל טונה בשמן זית וירקות על מצע אורז

נשים רבות מתקשות להתמודד עם צום יום כיפור. כדי לעבור אותו בקלות צריך להיערך נכון מבחינת תזונתית. חשוב להרכיב את הארוחה המפסקת באופן הנכון, את ארוחת הצהרים הקלה שלפני ארוחת המפסקת וגם לדעת איך ל'שבור את הצום' בסופו. טונה סטארקיסט מציעה מתכון פשוט להכנה המשמש כארוחת צהרים קלה לפני ארוחת המפסקת ובעל רכיבים חיוניים לאיזון הגוף לפני הצום.

המתכון למתאים ל-6-8 מנות.

מצרכים

🍴 2 קופסאות טונה בשמן זית כתית מעולה של 'סטארקיסט' מסוננות משמן
🍴 2 כפות שמן
🍴 בצל חתוך לקוביות
🍴 פלפל צהוב חתוך לקוביות
🍴 פלפל אדום חתוך לקוביות
🍴 2 גזרים חתוכים לקוביות

🍴 כף סילאן
🍴 כפית רסק עגבניות
🍴 כף פפריקה
🍴 מלח
🍴 כוס מים
🍴 סלסלת פטריות חתוכות לרבעים
🍴 1 כף פטרוזיליה קצוצה או בצל ירוק קצוץ

ההכנה

1. מחממים שמן בסיר רחב ושטוח ומטגנים קלות את הבצל, מוסיפים פלפלים וגזר ומאדים כ5 דקות.
2. מוסיפים סילאן, רסק, פפריקה, מלח ומים, מכסים את הסיר ומבשלים 7 דקות עד שהירקות מתרככים מעט.
3. מוסיפים פטריות וטונה ומבשלים עוד 5 דקות.
4. טועמים, מתקנים תיבול ומסירים מהאש, זורים פטרוזיליה או בצל ירוק ומגישים על מצע אורז לבן.

(צילום תמונה ראשית: אסף אמברם)

הדפס מתכון
Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X