fbpx
הורות וילדים

מים בששון! תינוקות ושתיית מים – מתי? כמה? ואיך?

המאמר נכתב ע"י שלי לביא, יועצת להתפתחות תינוקות ובסופו כמה מילים ממני 🙂

לפי הוראות משרד הבריאות עד גיל חצי שנה תזונתו של התינוק מבוססת על חלב אם או תמ"ל ותינוק אינו זקוק לתוספת של מים. מגיל חצי שנה, הגיל בו ניתן לפי הוראות משרד הבריאות לשלב ארוחת מוצקים נוסיף לתינוק מים. הזמן הטוב ביותר לתת מים לתינוק הוא אחרי ארוחת מזון מוצק ו/או בין האכלות.

עד גיל שנה נרתיח לתינוק את כל סוגי המים שניתן לו (100 מעלות במשך 2 דקות). מים ניתן לתינוק כשהם בטמפרטורת החדר. לא מומלץ להמתיק את המים כדי לא להרגיל את התינוק למתוק ולמניעת עששת בהמשך.
בנוסף, לא מומלץ להוסיף צמחים או תה מסוגים שונים מחשש לאלרגיות וגם משום שאין מספיק מידע לגבי השפעה של צמחים.

חשוב להדגיש שמים אינם מחליפים הנקה, בקבוק תמ"ל או ארוחת מוצקים.

איך נרגיל תינוק למים?

  1. קודם כל נחשוף אותו! מגיל 6 חודשים נציע לתינוק שלנו מים לאחר כל ארוחת מוצקים באופן קבוע, בימים חמים מחוץ לבית וגם בין הארוחות.
  2. מומלץ לתת מים בבקבוק/כוס שונים מבקבוק האכילה (חלב שאוב או תמ"ל) על מנת ליצור הבדל ביניהם.
  3. סבלנות – תנו לתינוק שלכם זמן להתרגל לטעם ומרקם המים, לא כל התינוקות יאהבו את המרקם והטעם בהתחלה, סבלנות וכמובן עקביות חשובה.
  4. למרות שמומלץ לתת מים בטמפרטורת החדר ישנם תינוקות שיעדיפו מים צוננים או חמימים, אם התינוק שלכם לא מוכן לשתות מים נסו לשנות טמפרטורה לפעמים זה הפתרון.
  5. שמשו דוגמא לתינוק שלכם – שתו גם אתם מים, התינוקות שלנו חקיינים מצוינים ☺
  6. לא להכריח – אם התינוק מסרב לשתות מים נסו להחליף את הבקבוק בבקבוק אחר או בכוס שתיה לתינוקות. ניתן להתחיל גם עם כפית כדי לחשוף את התינוק למרקם ולטעם ובהמשך לעבור לבקבוק/כוס ייעודיים.
  7. מים תמיד נוכחים – נדאג לשים את הבקבוק/כוס מים במקום גלוי לתינוק כדי להתחיל ליצור הרגל.
  8. בקבוק או כוס ממותגים וצבעוניים כדי למשוך את עיניו ותשומת ליבו של התינוק.

אז כמה מים?

המדד העיקרי שלנו לכמות מים היא כמות חיתולים רטובים של התינוק. אנו מצפים למינימום 6 חיתולים רטובים ביממה. בין גיל חצי שנה לשנה כמות המים שתינוק צריך לשתות היא בערך 10% מסך הנוזלים שהוא שותה ביממה. בין גילאי שנה ל-3 שנים כמות הנוזלים שתינוק צריך לקבל היא 4 כוסות ליום. במקרה של שהייה במזג אויר חם ולח ניתן לתינוק שלנו מים על פי דרישה. האם יש דבר כזה יותר מדי מים? – כן. במקרה שיש לכם חשש שהתינוק שותה כמות גדולה מדי של מים ביום כדאי להתייעץ עם רופא על מנת לשלול בעיה רפואית.

אז מה עדיף? בקבוק? כוס? אולי כפית?
התשובה היא תלוי! – תלוי בתינוק ובהעדפה שלו 🙂
נעדיף לתת לתינוק שלנו בקבוק או כוס שהוא יוכל להחזיק בעצמו בין אם בידיו ובין אם בידיות מיוחדות שיש על הבקבוק/כוס.
בכפית נשתמש רק כדי לחשוף את התינוק שלנו למרקם ולטעם המים במידה והוא מסרב לשתות בכל דרך אחרת. אני לא ממליצה להשתמש בכפית באופן קבוע גם בשל העובדה שהתינוק לא יכול להשתמש בה בעצמו…

שתיית מים והקשר להתפתחות

בגיל 6 חודשים ואילך אנו נצפה מהתינוק שלנו להושיט ידיים קדימה, לתפוס חפץ, למקם את ידיו במרכז גופו ולחצות את קו האמצע של גופו עם ידיו (יד ימין תנוע שמאלה ויד שמאל  תנוע ימינה). החזקה של בקבוק/כוס תוכל לעודד את התינוק לפעולות אלה. בנוסף יש יתרונות נוספים לשתייה עצמאית של מים אצל תינוק:

  • קשר עין יד – הרמת בקבוק/כוס שתיה דורשת קשר עין יד
  • חיזוק שרירי הידיים ועבודה על מוטוריקה גסה ועדינה – גסה במידה ומדובר על בקבוק או כוס ללא ידיות, עדינה במידה ומדובר בתפיסה ואחיזה של הידיות. בהמשך מוטוריקה עדינה בפתיחה של מכסה הבקבוק.
  • עידוד לעצמאות – אני יכול ואני מסוגל לבד. התינוק שולט מתי הוא שותה מים.
  • תחושת סיפוק – פעולה ותוצאה – הבאתי את הבקבוק לפה + שתיתי מים = הצלחתי

ובנימה קצת אישית…

בתור אמא ל-2 ילדים אני מאוד בעד כוסות אימון ובכלל לתת לילדים לשתות מים מבקבוק/כוס יעודית ולא מהבקבוק בו הם שותים תמ"ל. לא יודעת למה, אבל כמו שלי יש את הכוסות שמהן אני שותה קפה והן שונאת מהכוסות שמהן אני שותה מים – גם אצלם צריך להיות שוני.

לשני הילדים קניתי בקבוק אימון של Nuby. הוא היה נראה לי גדול מצד אחד, אך מצד שני לא כזה גדול/כבד שיקשה עליהם להחזיק אותו. הוא הגיע עם ידיות והכי חשוב – הוא לא נוזל והפטמה שלו הייתה שקופה וגמישה, כמו פטמת בקבוק התמ"ל והנחתי שיהיה להם קל יותר לעשות את פעולת השתיה כשהפטמה נראת דומה (למי שמחפשת, אני קניתי בסופר פארם אבל ראיתי אותה גם בניו-פארם, ואפילו בטיב טעם) .
עם הגדול התחלתי דווקא מכוס אימון של חברה אחרת וכעבור שבועיים כשראיתי שהוא זורם ואוהב לשתות מים, עברתי לבקבוק של נובי.
הקטנה לעומת זאת עשתה לי בית ספר. היא בכלל לא הייתה מוכנה לשתות מים (לא באמצעות בקבוק/כוס אימון, לא באמצעות בקבוק התמ"ל ואפילו לא מכפית). היא גם עשתה לי יותר בעיה עם הטעימות והמוצקים. בגיל 9 חודשים, כשהחלטתי שאני מפסיקה להביא לה אוכל טחון והלכתי עם השיטה האמריקאית להזנת תינוקות (Baby Led Weaning), היא פתאום גם זרמה יותר עם מים וממש התלהבה מהכוס אימון של נובי. היא עוד יותר התלהבה כשהרגישה שהפטמה של הבקבוק רכה ונעימה והקלה עליה כשהיא יכלה לנשוך אותה בזמן הוצאת השיניים.
כיום, היא בת שנה ו-5, וכמויות המים שהיא שותה (ולפעמים גם יורקת בשביל הכיף) רק עולות. עכשיו היא הגיעה לשלב שצריך להכיר לה את הדבר הזה שנקרא קש ולראות שהיא גם יודעת לשתות באמצעותו ובבית עברנו  לכוס עם קש, בעוד לגן קניתי לה את כוס הפלא. שתיית המים מגוונת, לא משעממת והיא מתנסה בשתיית מים מכל מיני אמצעים 💧 (מצרפת תמונות של הכוסות לדוגמה למי שמתעניינת. את כולם קניתי בסופר פארם או בניו-פארם, אבל תמצאו אותם בכל רשתות השיווק ואת התמונות לקחתי מהאתר שלהם).

אז נכון, כל ילד מתחבר לבקבוק אימון אחר ויש סיכוי טוב שתצטרכו לנסות כמה בקבוקים עד שתמצאו את האחד שהילד מתחבר אליו ואז גם ישתה ממנו מים בכיף – אבל עד שלא מתחילים לא יודעים 😃

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X