fbpx
הורות וילדים

קפיצות גדילה: איך מתמודדים ומתי זה קורה?

לפני 5 חודשים ילדתי את בתי. מדהים שסה"כ עברו שנתיים מאז הלידה של בני הבכור, ועד כמה שאני חושבת שאני זוכרת הכל ויודעת מתי כל דבר קורה – יש דברים ששכחתי מהם. ראו ערך קפיצות גדילה.

מילה
מילה שלי ♥

עם הגדול הייתי מקפידה לכתוב ולשאול בקבוצות פייסבוק שאלות – "למה הוא פתאום אוכל יותר/פחות?", "מה קרה לשינה שלו?", "למה הוא פחות/יותר ערני?", ולרוב התשובה שהייתי מקבלת הייתה – קפיצת גדילה. אז קיבלתי את זה בברכה כי הוא אכן גדל וזה מה שהוא אמור לעשות, אבל ברגע שעוברים את גיל 8 חודשים בערך והוא פתאום נראה ילד גדול – משייכים את הכל לשיניים (או אם הוא בגן אז כנראה נדבק במשהו מאחד הילדים) ושוכחים מהדבר הזה שנקרא "קפיצת גדילה".

והנה הגיעה בתי. מהממת כמה שתהיה, בחודש האחרון היא השתנתה לי. מילדה שהייתה ישנה 9 שעות מהרגע שהיא נולדה וקמה אולי פעם בלילה לאכול – פתאום מתעוררת לפחות פעמיים, ובשני המקרים מחסלת בקבוק כאילו כלל לא אכלה. ואם פעם (חודש קודם לכן), כבר פתחה פער של 3.5-4.5 שעות בין ארוחות במהלך היום, פתאום היא דורשת לאכול כל 2.5-3 שעות. מה עושים? חוזרים לקבוצות פייסבוק, מתייעצים, מדברים עם חברות ואז שולפים מהמגירה במוח את מה שחשבת שכבר לא רלוונטי – קפיצת גדילה.

אז כן, אני אמא פעם שניה, ואין ספק שאני זוכרת ה-מ-ו-ן, אבל הספקתי לשכוח מקפיצות גדילה. ואם את אמא פעם ראשונה, אז לא בהכרח שאת יודעת שיש דבר כזה. ולכן, למרות שאני לא רופאת ילדים או אחות טיפת חלב, יצאתי לחקור (ובעיקר להזכיר לעצמי) מה זה בדיוק קפיצת גדילה, מה הסימנים שלה ובעיקר – איך אפשר להרגיע את הבייבי כשזה קורה (וגם לשמור על שפיות). דרך אגב, אם אין לכן כוח לקרוא את כל מה שאני עומדת לכתוב, אז אתן מוזמנות לדלג למטה ולראות את הטבלה שהכנתי שמצביעה על השבועות בהן הבייבי יחווה קפיצת גדילה – כדי שתהי מוכנה מראש 🙂

קפיצת גדילה: למה את לא נותנת לנו לישון?

תודו שכשאומרים לכן "קפיצת גדילה", אתן מדמיינות את הבייבי קופץ והופלה' הוא גדל (לפחות ככה אני מדמיינת את זה…אולי כי שיחקתי יותר מדי "סימס" כילדה/נערה), אבל זה באמת ככה. אולי הוא לא גדל ב-5 ס"מ בשניה, אבל המוח שלו מתפתח ואיתו מתחדדים החושים, התובנות וכל מה שלמד לעשות עד עכשיו. כשהגדול שלי נכנס לגן בגיל 11 חודשים, הגננת עדכנה אותי שיש מצב שהשינה שלו קצת תתערר בהתחלה כי תינוקות/ילדים (ובואו נודה, הרבה פעמים גם אנחנו המבוגרים), מעכלים קוגניטיבית את כל מה שעבר עליהם במהלך היום – בלילה. הגוף נח והמוח נכנס לפעולה, וכך גם בדיוק בקפיצות גדילה.

מה בדיוק קורה בקפיצת גדילה?

הם מעלים משקל, גובהים, לומדים להתמקצע בדברים כמו להתהפך מצד לצד, לזחול ועוד. הם גם מפתחים את הכישורים והמוטריקה שלהם. איכשהו, זה נראה שהם לא נחים לרגע: המוח והגוף עובדים יחד, ואין ספק שהם עובדים קשה מאוד בשנה הראשונה. לא פלא שאנחנו עוברות מחיתול במידה 1 לחיתול במידה 4+ אם לא 5 דיי במהירות.

הסימנים שהבייבי חווה קפיצת גדילה

כמובן שאין לוח שנה מוגדר לכל התינוקות, כי לא כל התינוקות נולדו אותו הדבר, אבל מחקרים הראו שכן יש תקופות המועדות יותר לפורענות, קרי לקפיצות גדילה ושיש סימנים מקדימים המעידים על תקופה שכזו. דרך אגב, יש תינוקות שיעברו את התקופות הללו ללא סימנים מקדימים ובכלל לא ישתנו/ישנו התנהגויות מסוימות, אבל אין ספק שידע זה כוח, ותמיד שווה להכיר את הסימנים המקדימים.

  • אוכל – בתקופת קפיצת גדילה, התינוק יאכל הרבה יותר ממה שהוא אוכל בד"כ, ואם את מניקה, אז את בטח תשימי לב שהבייבי מחובר לציצי בצורה קיצונית. לא בהכרח שינק הרבה, ויעדיף מנות קטנות – אבל יהיה מחובר. דרך אגב, אני שמתי לב על הקטנה שלי שהיא פשוט רעבה בתום האכלה וידעתי שיש צורך להגדיל את כמות התמ"ל.
  • שינה – יש כאלה שישנו יותר ויש כאלה שדווקא ישנו פחות. במהלך קפיצת הגדילה האחרונה, השינה של הקטנה שלי השתבשה לגמרי. מילדה שהייתה ישנה כמעט לילה שלם, הייתה מתעוררת פעמיים-שלוש ובמהלך היום הייתה מתקשה לישון כמו שצריך. יש גם כאלה שמרגישות שהתינוק שלהן לא ישן כלל וממש ער כל הלילה.
  • נודניקיות – במהלך קפיצות גדילה התינוק יכול להיות יותר נודניק ודביק מהרגיל. אם בשגרה היית יכולה להניח אותו על משטח הפעילות ולעשות משהו בבית, במהלך קפיצת גדילה, הוא כל הזמן ירצה ידיים או יילל/יבכה. לפעמים זה קצת מזכיר את האי נוחות שהם מרגישים אחרי חיסונים, ואז אנחנו בד"כ מכילות, מחבקות ולא מתנגדות לידיים – רק ללא החיסון.
  • הבייבי נראה כאילו הוא עייף תמידי – גם אם הוא ישן עכשיו 3 שעות, הוא יתעורר ואחרי חצי שעה יעשה סימני עייפות ואולי אפילו ילך לישון בקלות. בקפיצות גדילה הגוף והמוח עובדים וזה לוקח אנרגיה ובואו נודה…גם אנחנו עייפות אחרי יום שלם בעבודה שבו הפעלנו את המוח ו/או הגוף.

מה צריך לעשות כשמזהים את אחד מהסימנים? פשוט להקשיב לצרכים של הבייבי ולהענות להם: אם זה להאכיל יותר, לחבק יותר, לתת לו לישון.

אם יש משהו מנחם בכל העניין של קפיצות גדילה (ואני יודעת שזה לא נראה מעודד אם את קוראת את זה ב-3 בלילה כי הילד ער או נודניק בגלל קפיצת גדילה) – זה עובר. אם נדע להכיר את הסימנים ולהכיר את הילד שלנו – נוכל להתכונן לזה מראש. זה לא אומר שלא נהיה עייפות או מתוסכלות כשהוא יצרח ואולי לא נצליח להרגיע אותו, אבל צריך לזכור שזה עובר.

ועכשיו, אחרי שאנחנו יודעות איך לזהות קפצית גדילה, בואו נראה מתי צריך לצפות לה.

מתי לצפות לקפיצת גדילה?

כאמור, קפיצות גדילה קורות לרוב בזמנים קבועים, גם אם לא כל התינוקות נולדו דומים (מקסימום, שבוע לפה או לשם). קל לזכור את הזמנים שלהן לפי: 3-6-9:
3 שבועות, 6 שבועות, 9 שבועות ו-3 חודשים, 6 חודשים, ו-9 חודשים. אז אם נראה לך שבגיל שבועיים לתינוק שלך יש קפיצת גדילה, זאת אכן אפשרות כי זה למעשה רק שבוע אחד מתוך ציון הדרך של ה-3 שבועות.

לרוב קפיצות גדילה נמשכות בין 1-3 ימים ועד שבוע. יכול להיות גם מקרים שמספר ימים אחרי תום קפיצת הגדילה הם עדיין מאוד עייפים כתוצאה מההתפתחות שהם חוו במהלך הקפיצה.

אם הבייבי עצבני במשך יום ואת לא יודעת אם זו אכן קפיצת גדילה אז חכי עוד יום-יומיים ותראי אם הסימנים נמשכים. אחרת זה יכול להיות: גזים, שיניים, רפלקוס, מפתח מחלה, אי נוחות אחרי חיסון (במידה ועשיתם חיסון כמובן).

הבנו מה זאת קפיצה גדילה, מה הסימנים שלה ומה כדי לעשות, אבל הנה טבלה שהכנתי (על בסיס הטבלה הזאת שלקוחה מהספר The Wonder Weeks) שמסכמת מתי יש לצפות לקפיצת גדילה. כמובן, תרגישו חופשי לשתף פוסט זה (יש לחצני שיתוף בתחתית, ממש מתחת לטבלה). דרך אגב, במידה ואתן מעוניינות לשמור את הטבלה, אתן מוזמנות ללחוץ עליה (זה יפתח בחלון חדש) ומשם לשמור.

טבלת קפיצות גדילה

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X