fbpx
בית והום סטיילנג

מדריך: התמודדות עם פריצה לבית בזמן שהייתן בחופשה

חודש אוגוסט הגיע, משפחות רבות משפחות רבות מנצלות את ימי החופש הרבים ויוצאות לחופשה בארץ ובחו"ל. אך מה עושים במקרה שחזרתם מהחופשה, ולמרבה הצער גיליתן, שביתכן או בית העסק שלכן נפרץ ? סיבוב קטן במקום ואתן מבינות, שנגזל רכוש יקר ורב ואף נגרם נזק עצום. מה עושים כעת?
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, ממשרד בר-און, כהן, עורכי-דין, מציינים טיפים הכרחיים להתמודדות עם תוצאות הפריצה:

דווחו  מיידית  למשטרה

רבות מעדיפות שלא לפנות למשטרה, מתוך הנחה, שממילא אין לה מספיק כוח אדם ותקציב להתחקות אחר עקבותיהם של הפורצים ולאתר את הרכוש הגנוב. זו טעות. מחובתכן לדווח למשטרה! מעבר לחובה לדווח למשטרה, מיד עם גילוי הנזק, הרי אישור הגשת תלונה במשטרה הינו גם אחד המסמכים הנדרשים על ידי חברות הביטוח.

במסגרת הדיווח המיידי למשטרה, וגביית עדותכן, תישאלו לענין חפצים החסרים בבית. הקפידו לציין, ודאגו שתשובתכן תירשם, כי טרם ערכתן בדיקה מעמיקה לענין החפצים החסרים, וכי בשלב זה הינכן מוסרות עדות חלקית בנושא זה.

אל תיכנסו 

אם חזרתן לביתכן (או לבית העסק) ומצאתן אותו פרוץ – אל תיכנסו, במיוחד אם יש חשד שהפורץ עדיין בתוך הבית (למשל אם נשמעים רעשים או סימנים אחרים המעידים על נוכחות בבית). התקשרו מיידית למשטרה ואל תיקחו סיכון. הנסיון מלמד, כי במקרים רבים "פגישות" עם הפורצים הסתיימו בגילויי אלימות ונזק פיזי. גם אם ברור שהפריצה הסתיימה והגנבים עזבו את המקום, כניסה למקום הפריצה עלולה לשבש את הראיות שהמשטרה תמצא שם.

אל תגעו

למרות הפיתוי הגדול לסדר לאלתר את התוהו ובוהו שהותירו הפורצים בביתכן ולבצע נקיון יסודי בבית –  אל תגעו. יש לאפשר למשטרה (מז"פ) ליטול טביעות אצבעות וראיות אחרות, שאולי נמצאות בזירה. רק לאחר שהמשטרה תעשה את עבודתה – תתפנו לסדר ולנקות את הבלגן.

דווחו מיידית לחברת הביטוח

עם גילוי הנזק יש לדווח לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח, ולקבל הנחיות להמשך הטיפול. בהמשך תתבקשו למלא טופס הודעה ותביעה פוליסת רכוש – בתי עסק ודירה, ולהעבירו לחברת הביטוח בצירוף המסמכים הרלבנטיים הנקובים בטופס.

צלמו! צלמו! צלמו!

טלו מצלמה וצלמו כמה שיותר תמונות המתעדות את הבית, הנזק, הבלגן, ההרס. אל תסמכו על תמונות שתצלם המשטרה (או נציגה הזריז של חברת הביטוח). רוב הסיכויים, שהמשטרה תבצע צילומים נקודתיים בלבד, אם בכלל.

ערכו רשימה מסודרת 

ערכו רשימה מפורטת שתכלול שני חלקים: רשימת החפצים החסרים, ורשימה של כל עבודות התיקון שיש לבצע בעקבות הפריצה. כך למשל, אם הפורצים שברו ארון, שברו ריצוף, שברו חלונות – הדבר מחייב תיקון מעבר לפיצוי בגין הפריטים שנגנבו. ניתן להיעזר ברשימת תכולה שהוכנה בעת עריכת הפוליסה על ידי סוקר מטעם חברת הביטוח.

עליכן להקפיד על עריכת רשימה מפורטת ביותר, כדי למנוע תוספות ושינויים ברשימת החוסרים בשלבים מאוחרים יותר. חברות הביטוח אינן ששות לפצות מבוטחים ש"נזכרו" בשלב מאוחר יותר בפריטים שנגנבו.

הצטיידו במסמכים

היעזרו בפוליסת הביטוח שקיבלתן בעת רכישת הביטוח, וכן בכל המסמכים הנלווים (למשל דו"ח סוקר לפיו בוטחה התכולה). הפוליסה כוללת רשימה של חפצים המכוסים על ידי חברת הביטוח. ברשימה זו אמור להופיע התיאור המדוייק של מכשירים חשמליים, תכשיטים, דגמים מיוחדים של ציוד ועוד.
הכינו תיק מסמכים הרלבנטיים לטיפול בתוצאות הפריצה. בכלל כך, אישור הגשת התלונה במשטרה, המציין את מספר האירוע (פ.א.), אותו יש לציין בכל פניה למשטרה בענין התקדמות החקירה.

אל תזרקו דבר ללא אישור

הפורצים הרסו את מערכת האזעקה? שברו גלאים? השחיתו את המנעול? חתכו והפרידו את דפנות הכספת? אל תזרקו את הפריטים הללו ללא קבלת אישור המשטרה/חברת הביטוח לכך.

גם אם נבדקו טביעות אצבעות, עדיין רוב הסיכויים שתתבקשו להציג את הפריטים ההרוסים בפני נציג חברת הביטוח. זו תרצה לבדוק את המנעול השבור, קופסת האזעקה, הכספת הפרוצה וכן הלאה, ורק לאחר מכן תאשר לכם להשליכם.

החליפו מנעולים והתקינו מערכת אזעקה חדשה

מעשה הפריצה יספק לכן שלל סידורים, וחובה להמצאת שלל מסמכים, כדי להתמודד עם תוצאותיו. ואולם, הדחוף ביותר, לפני הכל, כמשימה ראשונה, יש לדאוג להחלפת המנעולים בבית, כמו גם להתקין את מערכת האזעקה.

תאמו בדיקה על-ידי שמאי הביטוח

חברת הביטוח תשלח שמאי לביתכן לצורך בדיקה והערכה של הנזק. תיאום מוקדם ככל הניתן יאפשר את התחלת הטיפול בפיצוי, ועולה בקנה אחד עם רצונה של חברת הביטוח לבדוק את המקום מוקדם ככל הניתן. לאחר קבלת דו"ח השמאי והמסמכים אותם התבקשתן להעביר – תיבדק זכאותכן לקבלת פיצוי והיקף הפיצוי בהתאם לתנאי הפוליסה.

התמקחו!

ורד כהן ורענן בר אוןלעתים, חברת הביטוח תנסה להעלות טענות מדוע לא מגיע פיצוי כלשהו מטעם כזה או אחר. בין היתר מהסיבה, כאילו לא הופעלו ההגנות הקבועות בפוליסה על מנת לשמור על הנכס המבוטח, כדוגמת על ידי אזעקה וכדו'. אינכן חייבות לקבל את עמדת חברת הביטוח כפשוטה, כי אם לנסות לשנות את קביעתה, ובמקרה הרע – לנקוט בהליך משפטי נגדה.

בנוסף, גם אם חברת הביטוח מכירה בחובתה לשלם, הרי באופן טבעי תנסה חברת הביטוח להקטין ככל הניתן את הערכת הנזק שנגרם לכן, על מנת להקטין את הסכום שישולם לכן. גם כאן – אין מדובר ב"כזה ראה וקדש". אם חברת הביטוח מציעה לכן פיצוי כספי בהסתמך על הערכה כספית שלדעתכם אינה ריאלית, התמקחו! הגישו מספר הצעות מחיר ריאליות של בעלי מקצוע שונים, במסגרתן יפורטו העבודות אותן יש לבצע ועלותן הכוללת.
והכי  חשוב – הישארו  רגועות.

נכון. קל לומר, קשה לבצע. ועדיין – למרות מפח הנפש והלחץ, המובנים מאוד, יש להקפיד להירגע, ולהיכנס לפרופורציות. יש צרות גדולות יותר, ותמיד יש לשמוח על פגיעה ברכוש ולא על פגיעה בנפש חלילה. יש ליתן את הדעת על תופעת חרדה אצל ילדים אשר נחשפו לאירוע ולטפל בכך בהתאם. ברי, כי עצם עמידתכן באופן רגוע, וטיפול בבעיה באופן ענייני – משפיעים לטובה גם על הילדים ומשרים עליהם תחושת ביטחון.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, ממשרד בר-און, כהן, עורכי דין, אשר מדורג כמשרד מוביל בישראל בעריכת דין, ובכלל כך בתחום הליטיגציה-התדיינות בבית המשפט, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית. | www.Bar-OnCohen.co.il

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X