fbpx
כושר, תזונה ובריאות

למה נשים סובלות יותר מכאבי ראש ואיך משפיעים שינויים הורמונליים על הכאבים

מאת: ד"ר ורד סימוביץ, מומחית ברפואת המשפחה, יו"ר החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה.

מחקרים רפואיים מוכיחים כי הטענה שנשים סובלות מכאבי ראש יותר מאשר גברים אינה רק  סטיגמה. רק לפני מספר עשורים, רופאים האמינו שאפשר לייחס כאבי ראש אצל נשים להיסטריה ולחוסר יכולת להתנהל בלחץ. במהלך השנים, עם ההתפתחות בעולם הרפואה, הוכח כי אין זו הסיבה ובעצם מדובר במבנה הביולוגי והשינויים הפיזיולוגים שעוברת האישה הגורמים לנטייה לסבול יותר ממיגרנות ומכאבים בכלל.

באוכלוסייה הכללית הגורמים לכאב ראש הם רבים – מתח, שינויים בתזונה, חוסר שינה, העדר שתייה מספקת ועוד. אצל נשים, שינויים ברמות ההורמונים הן אחת הסיבות העיקריות לכאבי ראש כרוניים ולמיגרנות. נראה כי רמות הכאב נוטות להשתנות בהתאם למחזור הווסת, וכי הכאבים בדרך כלל חזקים יותר בתקופה הטרום-מחזורית ובמהלך המחזור עצמו.

הסבר נוסף, שעשוי להיות קשור במקרים מסוימים לנשים, הוא מיעוט שעות השינה המתלווה להנקה ולגידול תינוקות וילדים. קיים קשר בין כמות שעות השינה ובין הופעת כאבי הראש, ונשים רבות נוטות לפתח כאבי ראש על רקע מחסור בשעות שינה או שינויים בהרגלי השינה.

כאבי ראש כתוצאה משינויים הורמונליים

כאבי ראש, בעיקר מיגרנה, נקשרו להורמון האסטרוגן הנשי. לאסטרוגן השפעה מכרעת על הכימיקלים  במוח שמשפיעים על תחושת הכאב. ירידה ברמות האסטרוגן עלולה לגרום לכאב ראש. רמת ההורמונים יכולה לרדת ממספר סיבות:

  • המחזור החודשי: רמות אסטרוגן ופרוגסטרון נופלות לרמות הנמוכות ביותר שלהן לפני הווסת.
  • הריון: כ-16% נשים סובלות מהמיגרנה הראשונה שלהן בתחילת הריון.
  • גיל המעבר: רמות ההורמונים המשתנות לפני ובמהלך גיל המעבר עלולות לגרום לנשים לסבול יותר מכאבי ראש. מאידך, נשים רבות שחוו מיגרנות, מעידות על שיפור בתסמינים עם הגעה לגיל המעבר.

מניעה וטיפול בכאבי הראש

  • קודם כל מומלץ לנהל יומן המתעד את אופן והתרחשות הכאבים – מתי מופיע? סמוך לאיזה אירוע? באיזו שעה של היום וכיצד משפיע על התפקוד? מה מחמיר אותו ומה מקל עליו? בדרך זו ניתן יהיה לעקוב אחר הגורמים האפשריים לכאב ולהתאים טיפול אישי. התוצאות עשויות להיות מפתיעות. כמובן, תמיד יש להתייעץ עם רופא לגבי כל כאב ראש חמור אותו חווים לצורך קבלת טיפול מתאים.
  • נשים רבות מדווחת כי שהייה בחדר חשוך, בשקט, ושינה – מקלים על הכאב אפילו ללא צורך בהתערבות תרופתית.
  • בתחום המניעה רצוי גם לשים לב למזונות ומשקאות המהווים טריגר להופעת כאב – ולהימנע מהם.
  • חלק מהנשים סובלות מכאבי ראש אשר מתעוררים בשל צריכת מונוסודיום גלוטאמט, שוקולד, יין או קפאין וכן גורמים אחרים כמו חשיפה לשמש. לכן יש להימנע או להפחית חשיפה לגורמים אלו.
  • הקפדה על שינה סדירה – בקרב הסובלות ממיגרנה מחסור בשעות שינה, או עודף שינה, עלול לגרום לכאב ראש, ולכן מומלץ להקפיד על שעות שינה קבועות וסדירות, גם בסופי שבוע.
  • טיפול תרופתי – מומלץ לא לסבול לשווא ולהתחיל מוקדם ככל שניתן עם הופעת הכאב – בדגש משמעותי על מוקדם ככל שניתן. בנטילת  משככי כאבים ללא מרשם כגון אדוויל, או אדוויל פורטה במקרה של כאבים משמעותיים יותר, אם הכאבים מחמירים או לא מגיבים, יש להתייעץ עם רופא .
  • יש כיום מגוון של תרופות מרשם לטיפול בכאבי ראש ומיגרנות. רופא המשפחה ידע להתאים אחת מהן לאשה המדווחת על חוסר הקלה מתרופות ללא מרשם או על החמרה בכאב או לשקול ביצוע בירור/יעוץ מתאימים למצב הקליני. זה המקום להזכיר כי אין צורך בביצוע שום בדיקת הדמיה או מעבדה כשגרה לאבחון של מיגרנות. האבחנה טמונה בקבלת אנמנזה טובה מהמטופלת ובדיקה גופנית הולמת.
  • שימוש בהורמונים – תופעות הקשורות למחזור החודשי מטופלות בקרב חלק מהנשים באמצעות שימוש בגלולות למניעת הריון. רופאים עשויים להמליץ על נטילת הורמונים בסמוך לזמן הופעת המחזור החודשי, בכדי להוריד את רמת האסטרוגן ולהפחית את חומרת כאבי הראש.
  • גלולות למניעת הריון וטיפול בתחליפי הורמונים עלול לגרום לרמות הורמונאליות לעלות ולרדת. נשים אשר כאבי הראש והמיגרנות שלהן באות כתוצאה משינויים הורמונליים בעקבות שימוש בגלולה, נוטות להתפרצות של הכאב ראש/מיגרנה בדרך כלל במהלך מספר הימים המקדימים למחזור, כאשר בגלולות אין הורמונים פעילים. כדאי לדווח על כך לרופא הנשים ולשקול יחד עמו טיפולים מתאימים יותר.

לסיכום, יש כאלו שמתייחסות לכאבי הראש כחלק משגרת החיים ולא עושות דבר לגביהם. אין כל סיבה לסבול ומומלץ לנסות לאתר את הגורמים לכאב ולהימנע מהם ככל שאפשר,  אם התעורר הכאב לטפל בו מידית – בתרופות ללא מרשם שעזרו בעבר, ואם יש צורך, ורק בהמלצת רופא, גם בתרופות מרשם.

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X