fbpx
מכל דבר סיפור

יום האישה הבינלאומי 2016 בסימן התחייבות לשיווין

יום האישה הבינלאומי מצוין מדי שנה ברחבי העולם בשמונה במרץ, וההיבטים העומדים במרכז יום זה הם זיכרון הנשים שפעלו בעבר ופועלות בהווה למען השגת שיוויון זכויות, תרומת הנשים לחברה והישגיהן הרבים של נשים.

עושה רושם שמעמד הנשים בעולם עבר כברת דרך משמעותית לאורך השנים. מאבק הנשים אכן הוביל לצמצום הפערים בין המינים בתחומים רבים, נשים רבות מאיישות תפקידי מפתח במשק ובחברה, מובילות ומגיעות להישגים מרשימים בתחומי המדע, הרפואה, התקשורת, התרבות והאמנות על כל גווניה, וכנסת ישראל מתגאה ב-32 חברות בכנסת ה-20.

לעומת זאת, תחום התעשייה נחשב לטריטוריה גברית מובהקת, שבה הגבר כביכול הוא תמיד המנהל בעוד האישה היא פועלת ייצור. כדור שני בתעשייה, למדתי רבות מאמי שהייתה שותפה להקמה וההישרדות של מפעל הופלים שהקים אבי. למרות שהתעשייה שינתה פניה בצורה משמעותית – נשים נמצאות היום בנקודות מפתח של עולם התעשייה: מהנדסות, מנהלות בקרת איכות, מנהלות תפ"י, מנהלות מפעלים ואף יו"ר דירקטוריון חברות ציבוריות, עדיין עולם המושגים וההתייחסות המגדרית, כאילו אנו עדיין בשנות ה-40 המוקדמות. ההתמודדות עם סביבת התעשייה היא מאתגרת ולא פשוטה – כאשה עליך להוכיח עצמך הרבה יותר מגבר מול הספקים, מול הלקוחות ואפילו מול העובדים. אך חשוב להגיד כי כאשר את מוכיחה עצמך כפוזיציה אנושית, מקצועית וניהולית, הכבוד שנותנים לך הוא אף גבוה יותר.

מלאכתה של המהפכה הפמיניסטית עדיין לא תמה, נשים עדיין מתמודדות מול קשיים רבים ונאבקות לפרוץ את אותה 'תקרת זכוכית' מוכרת. שבויות תחת סטראוטיפיים, סובלות מדיכוי, אלימות, הטרדות מיניות במקומות עבודה, מאפליה ומשכר נמוך בהשוואה לגברים בתפקידים דומים. אם כך, מה הפלא שהתחזיות מדברות על כך שרק בעוד כמאה ועשרים שנה(!) נגיע ברחבי העולם לשיוויון הזדמנויות מלא?

צמצום הפער המגדרי

אז מה אפשר וחשוב לעשות עוד היום בכדי לצמצם את הפער המגדרי?

השינוי חייב להחל במניעת אפליה וקיפוח של נשים בכל תחום שיש לו השפעה על חייהן, בחקיקה, בשכר ותנאי עבודה, במעמד חברתי ובייצוג במוקדי קבלת החלטות חברתיות. אני גאה לציין שאצלנו, בחברת 'מן', הממשיכה לצמוח ולהתרחב, קיים ייצוג נשי מובהק החל מעובדות הייצור ועד להנהלה והדירקטוריון. מה שבא לידי ביטוי בגישת החדשנות, בהתנהלות, בשגרת העבודה ובסופו של דבר במוצרים האיכותיים של החברה שהפכה למותג נצחי ואהוב בארץ ובקרב קהילות יהודי העולם.

הנה דוגמא לארבע פעולות חשובות דרכן חברות וארגונים בישראל יכולים ליצור שינוי:

  • ההתחייבות ליצור תרבויות כוללניות וגמישות – חשוב שארגונים יפנימו שהקו בין קריירה והחיים האישיים הופך להיות נזיל יותר, על כן, חשוב שיצרו מדיניות פרוגרסיבית כמו סביבת עבודה גמישה המאפשרת לעובדיהם לנהל את החיים האישיים והמקצועיים ולממש את שאיפותיהם.
  • להעריך את תרומתם של נשים וגברים באופן שווה – חובה על ארגונים להקפיד שכל תהליכי הערכת הכישורים שלהן הוגנים ומקדמים גיוון תרבותי ומגדרי.
  • קריאה למנהיגות מגדרית מאוזנת – חשוב מאוד שארגונים ימשיכו להקפיד ויעודדו חשיפה של נשים למהלכים אסטרטגיים במטרה לצבור את הניסיון החיוני לתפקידים בכירים ולהציב יעדים מדידים המכוונים נשים למעמד ניהולי בכיר.
  • חיבור ההון האנושי עם המיומנויות ותוצרתיות של נשים בחברה – לתת יד לנשים להגשים את שאיפותיהן וכישוריהן ע"י מתן שיוויון הזדמנויות בקידום וניצול מכלול כישוריהן בארגון.

אמנם אנחנו נשים, אבל הרבה מאיתנו עדיין צריכות להפנים שכל יום צריך להיות "יום האישה", אז הצטרפו לשינוי ועזרו להוביל אותו.

הכותבת הנה מנכ"ל חברת "מן", יצרנית הופלים והעוגיות

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
Back to top button
X