fbpx
בע"ח

לטיול יצאנו? את הכלב לא שכחנו!

בוא האביב וחופשת הפסח מסמלים לנו את יציאתנו מעבדות לחירות, ורובנו בוחרים לנצל את חופשת החג לבילוי משפחתי, לנופש, וכמובן לטיולים. אם החלטתן לצאת לטייל, להסתובב בשמורות הטבע והגנים, לנוח וליהנות מהנופים, קחו בחשבון שגם כלבכן ישמח להצטרף!

טיולים בחיק הטבע הם הזדמנות מצוינת להוציא את חברכם הנאמן מביתו, לשבור את שגרת יומו הקבועה, ולהפיק תועלות חדשות מהקשר ביניכם, כאלו שלא ניתנות להשגה בטיול השגרתי בשכונת מגוריכן. הכלב, שכבר למד לזהות את צליל אזעקת הרכב כשאתן חוזרות הביתה, כך גם את 'צליל' פתיחת דלת המקרר בבית (ומתייצב לידכן), לפעמים צריך לחזור ולהיות כלב. על ידי שינוי האווירה הכללית ומיקומו הפיזי, נוכל לאפשר לו להתנהג בחופשיות ובהתרת גבולותיו הביתיים. כך למשל, כלבים אוהבים להוציא אנרגיה ולשחרר מתחים, בדומה לבני האדם. הכלב זקוק לריצה, לשחרור מתחים, לשחק במקומות חדשים וכמובן לנוח – בדומה למנוחה ולחופשה לה אנו זקוקות.

סביבת הטבע תורמת לכלב מבחינה פסיכולוגית ובריאותית גם יחד. כלבים המטיילים במקומות שונים חווים עם בעליהם חוויות משותפות ונחשבים לכלבים רגועים ונוחים יותר משום חשיפתם למקומות חדשים באופן קבוע, דבר המאפשר להם רגיעה נוחה בביתם. מחקרים מצאו כי כלב שמרבה לטייל ונחשף לגירויים רבים יותר, הוא כלב בריא יותר בנפשו וסובל פחות מאלרגיות. יתרון נוסף מושג בעת הצעידה, אז תגלו כי הכלב מסתגל חיש מהר לתנאי הסביבה, מעלה מתת המודע את כישוריו הגנטיים הטבעיים, ומשמש גשש היודע להוביל אתכן בדיוק למקום הנכון ולהתריע בשעת סכנה. המסקנה הברורה העולה מכל אלה היא אחת: שילוב טיול בטבע במסגרת שגרתו השבועית של הכלב תסייע לו, ובעיקר לכן!

לקראת חופשת הפסח לקט טל שלוש, מנכ"ל מרכז הכלב והאדם, המלצות לטיולים נוחים ומהנים עבורכן ועבור ידידיכן ההולכים על ארבע ומכשכשים בזנב במרץ.

מסלולי טיולים עם כלבים

מערת אצבע

נסיעה משפחתית לכרמל והתכנסות בחניון רכס אצבע על יד צומת אורן. מסלול מעגלי בתוך חורש אלונים מוצל הצופה אל הים התיכון ושפלת הכרמל . צעידה אל עבר מערה גדולה – מומלץ להצטייד בפנסים. חוש הראייה המפותח של הכלבים וראיית הלילה הטובה שלהם יסייעו להם בהתמודדות במערה. עדויות לשרידי 'אסון הכרמל' (השריפה הגדולה שפרצה במקום בשנת 2010) ותצפיות נוף מקסימות (מסלול קל, כשעתיים, 3 ק"מ).

נחל חדרה וחוות חפצי-בה

טיול משפחתי, נעים וקל. נקודת התחלת הטיול היא במרכז המבקרים של חברת החשמל "חוות חפצי-בה", שם נוכל ליהנות מהמדשאות הרחבות למנוחה, למשחק וכמובן לריצת הכלבים ולהתארגנות לקראת הצעידה. כלבכן בוודאי ישמח להמשיך את הטיול לאורך רצועת החוף וליהנות מהבריזה (מסלול קל, כשעה וחצי, 1.5 ק"מ במישור).

שביל הבארות בפארק בריטניה

במרכז שפלת יהודה שוכן פארק בריטניה (על שם תרומות יהדות בריטניה לפיתוחו) המחולק לארבעה אזורים. ליבת הפארק, בסביבת עיי כידון, מתאפיינת בבוסתנים ובחורש טבעי ובו מתבצעים טיולים רגליים. שביל הבארות הוא מסלול מעגלי, מוצל ומומלץ למשפחות ובמיוחד לכלבים. במהלך המסלול עוברים בין בורות מים ובארות, אך גם באזורים קוצניים עם שיחים שעלולים להיתקע באצבעות הכלבים. מייד לאחר קטע המסלול נעצור ונסייע לכלבנו ונמשיך ליהנות מהטבע  (מסלול קל-בינוני, כשעתיים, 3 ק"מ).

בית ג'ימאל

כשמו כן הוא, בית היופי. בכניסה למקום נמצא שדות ירוקים ופורחים ונתחיל בהליכה לכיוון המינזר. בדרכנו נעבור בין מטעי זיתים ונצפה בבית שמש הסמוכה לגבעה, בהמשך נקודות עצירה נוספות – חנות יין, תחנה מטאורולוגית עתיקה (משנת 1919) וכמובן ניתן לעצור לפיקניק בצד הדרך. כלבים מורשים להיכנס לכנסייה הקטנה במתחם הנזירים, אך חל איסור למנזר הנשים (מסלול בינוני , כשלוש שעות, ניתן לשלב בין טיול קצר במקום לנסיעה ברכב).

שביל פסגת הר תבור

מסלול הליכה מעגלי שרובו מוצל ומישורי ומאפשר מנוחות מספקות ומרגיעות לכלבכם ובמקביל מספק תצפית מרהיבה בגליל התחתון. נקודת ההתחלה בסמוך ל"כנסיית ההשתנות" (מינזר הר-תבור) אליה לא ניתן להיכנס עם ההולכים על ארבע (מסלול קל, כשעה וחצי, 2 ק"מ).

נחל קטלב

בשמורת הטבע הגדולה של אזור הרי ירושלים נמצא יובל של נחל שורק, זהו נחל קטלב שזכה לשמו הודות לעצי הקטלב האדומים הרבים במקום. המסלול משלב קטעי הליכה משולבים, בעוד אנו עשויות להתקשות, לכלבים תהיה חגיגה! (מסלול בינוני, 2-4 שעות , 3-5 ק"מ).

שביל סובב כנרת

אגם הכנרת מקבץ דרך קבע קבוצות רבות של מטיילים. בשביל סובב כנרת קיימים ארבעה מסלולים בדרגות קושי שונות. הטיול הקל המומלץ לכלבכם הוא מסלולה "הירדנית: חורשת האיקליפטוס , הגשר, הסירה". תחילתו במגרש החנייה של הירדנית ולאורכו נקודות עצירה בדומה לשירה של נעמי שמר. פינות עצירה יפות ומרתקות, מזג אוויר אביבי יעשה את העבודה ויספק לכם ולכלבכם חוויה בלתי נשכחת (מסלול קל, כשעה וחצי, 2 ק"מ).

נחל ארדון

את הטיול נתחיל בחניון רמת-סהרונים ונצא למסלול מרהיב הצופה אל עבר מכתש רמון. לאורך הנחל נחשפות תופעות גיאולוגיות בנות מיליוני שנים, כמו תופעת הדייקים, שכבות דלומיט, חרסיות ירוקות-אדמדמות ואבן חול צבעונית, סלעים עתיקים בשלל צבעים, עצי שיטה ובעלי חיים מדבריים. בשל מיקומו הגיאוגרפי חשוב להקפיד על שתיית מים מרובה של כלבכן ושלכן. למטיילים המנוסים מומלצת עלייה לגבעת חרוט (מסלול קל, כשעתיים וחצי).

גן לאומי נחל אלכסנדר

באזור שפך הנחל, בסמוך לחוף בית ינאי, משתרע פארק מרהיב ובו מצויים אתרי פיקניק ופרדסים רבים, אך גולת הכותרת במקום הוא ממשק עידוד הרבייה של צבים שבו הצבים הרכים מקננים ומרחיבים את משפחתם (בניהול רשות הטבע והגנים). במקום נמצא מגוון ערכי נוף וטבע לרווחת המבקרים: חורשות איקליפטוסים, צמחייה עשירה, דיונות חול, בעלי חיים ומזג אויר נעים כד שכלבנו, וגם אנחנו, נרצה להישאר שם (מסלול קל, ללא הגבלת זמן).

כמה טיפים לטיולים בטבע עם כלבים

לא לשכוח! במסגרת ההכנות המשפחתיות לטיול ולפני היציאה לדרך חשוב להכין תיק לכלב ולהכניס לתוכו: קערית מים, כמות אוכל מספקת, רצועה ומחסום, שקיות לאיסוף צרכים, שמיכה או מגבת וכמובן כדור או צעצוע אהוב אחר.

זכרו! הכלב הוא חברו הטוב של האדם, אבל ישנם מטיילים שלא ישמחו לפגוש בכלבכן, מחונך ומתוק ככל שיהיה. חובתכן לחגור הכלב ברצועה ולהימנע מאי נוחות של מטיילים אחרים.

לא כל הכלבים יודעים לשחות. במידה וכלבכן אינו יודע לשחות ונמנע ממגע ומכניסה למים, רצוי לוודא מראש כי לא ייאלץ להיקלע למכשול מסוג זה במסלול הנבחר.

חיק הטבע הוא של כולם, שמירה על כללי המקום מצד המטיילים וכמובן של הכלבים, תתרום רבות להנאתכם וליתר המטיילים.

כללי בטיחות – חובה! – בניגוד לבני האדם, לכלבים אין מנגנון הזעה, אלא הם מלחיתים ומתחממים מהר מאוד. מכת-חום אצל כלב עשויה לגרום לו לנזקים חמורים ואף להביא למותו!

לכן, בזמן שאתן מקפידים לשמור על בריאותכן וילדיכן, שימו לב לכלבים שלכן: אל תשכחו לקיים מדי זמן קצוב הפסקות למנוחה בצל, הקפידו לא לשהות הרבה ובמאמץ תחת השמש, ודאגו למתן שתייה לכלב ואפילו לשטיפתו ולרענון ראשו וגופו במים קרירים.

טיול נעים וחג שמח!

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X