fbpx
כושר, תזונה ובריאות

כמה באמת עולה לנו סופגניה?

מאת: דקלה דוד – דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות במחוז המרכז

לפני שנתחיל לדבר על סופגניה כן או לא ולמה לא, בואו נכיר אותה קצת: מדובר במאפה שמרים אשר עובר טיגון עמוק וממולא במילויים שונים. מה היא נותנת לנו מבחינת ערך תזונתי? בערך כלום. ניתן לסווג אותה לקבוצת הפחמימות הריקות ובמקרה זה גם עתירות הקלוריות: כדאי לדעת שסופגניה בגודל סביר מכילה כ-500 קלוריות בממוצע. כמות קלורית היכולה להוות ארוחת צהריים שלמה. תוסיפו עליה את כל המילויים היצירתיים והצבעים המפתים, ובהחלט ייתכן שהמחיר הקלורי יזנק עוד קצת למעלה. והאם באמת נוכל להסתפק בסופגניה אחת? בל נשכח כי הסופגניות מתחילות להופיע כבר כחודש לפני החג עצמו, להוות כיבוד בלתי נמנע במסיבות חנוכה בגן, הדלקות נר, כיבוד בעבודה ועוד ועוד… ולא אחת, מתלווה אליהן גם איזו לביבה נחמדת.

ועכשיו תשאלו, האם אני מנסה לייצר תסריט אימה עם סופגנייה ענקית ומפחידה שמטרתה היחידה בעולם היא לגרום לכם להשמין? ממש לא.
יש הרבה קלישאות ובדיחות על חג החנוכה והסופגניה היא זו שמככבת בכל הבדיחות- מסופגניה על פריכית ועד לשריפה של סופגניה כדרך לשרוף 400 קלוריות בדקה. הבדיחה שלדעתי רובנו לא מבינים את משמעותה זו אותה בדיחה  מימי אנטיוכוס:  "סופגניה – דקה בפה, שנתיים בירכיים."

בואו נלמד קצת על איך המוח שלנו עובד:

פרופ' כהנמן וטברסקי לימדו אותנו כי המוח האנושי חושב במונחי רווח והפסד ולא מסוגל לחשוב לטווח הארוך. הם טענו כי המוח חושב במונחי רווח והפסד, אנחנו נותנים משקל רב יותר להפסד מאשר לרווח ותמיד בטווח הקצר. זאת הסיבה, שלאנשים קשה לחסוך כסף או לבצע ביטוחים. אנחנו חושבים על ההפסד של הכסף באותו הרגע בלי יכולת לראות את הרווח העתידי. זו הסיבה שאנשים מפחדים לעשות שינוי, כי גם אם רע עכשיו, אין לנו יכולת לראות את הטוב בהמשך.

נחזור לסופגניה. קשה לשאת את המחשבה שנפסיד את טעמה של הסופגניה, לעומת הרווח העתידי בוויתור עליה. מהו הרווח העתידי? על פניו נראה משקל תקין, רמות סוכר מאוזנות, איזון כולסטרול. הרווח הוא הרבה יותר מהיר ממה שאנחנו חושבים, הוא לא רק בטווח הרחוק אלא ממש בדקות  לעומק,  זהו אושר האמיתי, הרבה יותר מתחושת טעם טוב על הלשון.

תגידו "כן? כולם יאכלו סופגניות ולביבות ואני אהיה הפראיירית היחידיה שאוכלת מלפפון". לא, אתן תהיו אלו שיצאתן גדולות, כי קיבלתן החלטה מבעוד מועד ועמדתן בה. אתן הצלחתן להתגבר על מאפייני החשיבה האנושית ולראות את הרווח לטווח הארוך.

אז איך עושים את זה בכל ערבי הדלקת נרות?

  1. למחמירות: קובעים מראש כמה סופגניות ולביבות אנו מתכננות לאכול בכל חנוכה. מומלץ לקבוע כמות מדויקת. שימו לב שאנחנו לא מדברות על ויתור לחלוטין אלא על הפחתה של כמות.
  2. אם קשה לקבוע לטווח זמן ארוך. קובעים מראש לאותו הערב על מה אנו הולכות לוותר? כמה סופגניות או לביבות אוכל. זהו תנאי הכרחי, אל תוותרו על השלב הזה. התכנון מראש הוא אם ההצלחות.
  3. קבעו מראש מה תאכלו בשאר הערב ואם יש צורך, היו מתארחים למופת והביאו אתכם פשטידה/ירקות חתוכים/לביבות אפויות.
  4. חישבו על הרווח העתידי עבורכן בוויתור על אכילת סופגניות/לביבות או מיני דברים משמינים ובאכילה מאוזנת
    1. זה בטוח יעזור לי להוריד את הכרס.
    2. אין דבר שיסב לי אושר מלקבל החלטה ולעמוד בה.
    3. כמה כיף לסיים את הערב ללא צרבת.
    4. זה בטוח יעזור לי לאזן את הסוכר.
  5. הזכירו לעצמכן את הרווח כל הערב.
  6. בסוף הדלקת הנרות "שגררו" את ההצלחה שלכן, ספרו לחברים, בן/ בת הזוג שהיו סופגניות מעולות ואתן בחרתן לוותר ועמדתן בזה.

הסוד הוא בתרגול ובהתמדה, תרגלו את זה ותראו איך זה ישפיע עליכן גם בחגים אחרים ובכלל.

(קרדיט תמונה ראשית: iStock)

Show More

מיטל אהרונוב מרקו

בת, אחות, רעיה ואמא ל-3 מהממים. ב-01.03.2015 נולד בני הבכור ואיתו הרצון לפתוח אתר שישמש סוג של קהילה לנשים כמוני. נשים המנסות לשלב בין קריירה למשפחה ועדיין רוצות לעשות שופינג, לאפות ולבשל, לבלות עם חברות, להעניק את כל כולן למשפחה, לבעל וילדים, לטפח את הבית ובתוך כל הבלאגן...איכשהו...לרדת במשקל. אז נעים מאוד, אני מיטל, ואני יותר משמחה שהחלטתם להציץ לפינה הקטנה שלי בעולם הוריטואלי הענק.
אולי גם יעניין אותך?
Close
Back to top button
X